The Art of Singing

Een masterclassweek voor zangers en pedagogen
Mozart, Händel, Duits & Frans Lied

Wat moet een zangpedagoog weten en waarom?

In Nederland woont een legendarische pedagoge die met vele bekende zangers(Thomas Oliemans, Elina Garança en Ian Bostridge, om er drie te noemen) veelvuldig samenwerkt. Margreet Honig heeft een unieke stijl van lesgeven die grote resultaten teweegbrengt.

De International Vocal Competition ’s-Hertogenbosch presenteert samen met de Margreet Honig Foundation een week waarin de zang en de kunst van het goed lesgeven centraal staat. Op donderdag 2 maart kunt u een unieke les meemaken waarin Margreet observeert en becommentarieert hoe zangleraren met jonge zangers werken. Normaal werkt Margreet achter gesloten deuren maar in ’s-Hertogenbosch kan u letterlijk een blik achter de schermen van de zangwereld werpen.

Op vrijdag 3 maart is er een openbare masterclass met countertenor Andrew Watts (ook pedagoog aan de gerenommeerde Guildhall School of Music in Londen) en op zaterdag 4 maart is sopraan Rosemary Joshua (artistiek leider van de Nationale Opera Studio en bekend van het programma ARIA) aan het werk met vier jonge zangers.

Op zondag 5 maart kunt u de resultaten van het werk van twaalf jonge zangers met werk van Mozart Händel en klassiek Duits en Frans en modern Engels Lied horen.
Welkom!

Programma

Masterclass Margreet Honig
Medewerking: Maarten Koningsberger
Donderdag 2 maart 2023 | 19:30 uur
€ 20 | € 12,50*

Masterclass Andrew Watts
Vrijdag 3 maart 2023 | 19:30 uur
€ 20 | € 12,50*

Masterclass Rosemary Joshua
Zaterdag 4 maart 2023 | 19:30 uur
€ 20 | € 12,50*

Presentatieconcert
Zondag 5 maart 2023 | 15:00 uur
€ 25 | € 15*

Passe-partout
€ 70 | € 45*

Entreeprijzen zijn inclusief pauzedrankje en € 2,00 servicekosten.


Taal
De drie openbare Masterclasses worden in het Engels gegeven door de coaches. 


Locatie
Willem Twee Toonzaal
Prins Bernhardstraat 4
5211 HE 's-Hertogenbosch
(Google Maps)

Kaartverkoop
www.willem-twee.nl

>> Programmafolder (PDF) <<



Deelnemers
Zangers

Viola Wing-Lam Cheung
Sopraan | Hong Kong

Irene Hoogveld
Sopraan | Nederland

Esther Kouwenhoven
Sopraan | Nederland

Hyerin Park
Sopraan | Zuid-Korea

Meike Wijma
Sopraan | Nederland

Sara Gouzy
Mezzosopraan | Frankrijk




Rosalie Ardts
Alt | Nederland

Gerben van der Werf
Countertenor | Nederland

Max Bruins
Tenor | Nederland

Mitch Raemaekers
Tenor | Nederland

Einar Þór Guðmundsson
Bariton | IJsland

James Quilligan
Bariton | Groot-Brittannië

Deelnemers
Pedagogen

Lucia Duchoňová
Mezzo-sopraan | Slowakije

Silvia Hauer
Mezzosopraan | Duitsland

Kirila Kraal
Sopraan | Nederland

Florian Sievers
Tenor | Duitsland

Anja Taniguchi
Sopraan | Duitsland

Bert van de Wetering
Basbariton | Nederland



Margreet Honig

Al 40 jaar vinden zangers van over de hele wereld hun weg naar Margreet Honig. Door haar positieve energie en persoonlijke benadering weet zij uit eenieder het beste te halen.

Door haar achtergrond als zangeres weet Margreet Honig wat haar studenten doormaken. Zij studeerde zang bij Annie Hermes en Corrie Bijster aan het Conservatorium van Amsterdam en vervolgde haar studie in de Verenigde Staten bij Evelyne Lear. In Parijs nam ze lessen bij Pierre Bernac, waar zij zich specialiseerde in het Franse repertoire. Margreet Honig gaf diverse recitals met pianist Rudolf Jansen en maakte talloze opnamen met het Radio Kamerorkest onder leiding van Kenneth Montgomery.

Sinds vier decennia wijdt Margreet Honig zich geheel aan het opleiden van zangers. Zij was lange tijd hoofdvakdocente aan het Rotterdams Conservatorium en het Conservatorium van Amsterdam.

Margreet Honig wordt veelvuldig uitgenodigd voor het geven van masterclasses en interpretatiecursussen, zowel in Europa als in Noord- en Zuid-Amerika. Zo gaf zij onder meer masterclasses aan de conservatoria van Zürich, Basel, Hamburg en Versailles en het Conservatoire National Superieur van Parijs, de Royal Academy in Londen en het Curtis Institute in Philadelphia. Daarnaast geeft Margreet Honig regelmatig les aan de operastudio’s van de Beierse Staatsopera en de Staatsopera in Letland.

Ter ere van haar tachtigste verjaardag verscheen het boek “Der Freie Ton” door Gordana Crnkovic. Margreet heeft de wens haar inzichten over te dragen aan een volgende generatie zangpedagogen. Deze wens bracht haar terug naar het Rotterdams Conservatorium (Codarts) waar ze sinds een paar jaren een samenwerking aanging om de hoofdvakdocenten te coachen onder de noemer Teach the Teacher, een coachingstraject dat ze hoopt uit te breiden in de toekomst.

Andrew Watts

Weinig countertenors hebben de grenzen van het repertoire en de klank meer verlegd dan Andrew Watts. Een dramatische stem als geen ander en een buitengewone podiumvaardigheid en aanwezigheid maken van hem een unieke vertolker, niet alleen van rollen die traditioneel met het stemtype worden geassocieerd, maar ook een pionier van het repertoire van de 20e en 21e eeuw. Hij wordt vooral geassocieerd met rollen als Edgar in Reimans Lear, die hij heeft vertolkt in de Staatsoper Hamburg, Opéra national de Paris, Maggio Musicale Fiorentino, Bayerische Staatsoper München en waarmee hij volgend seizoen naar Teatro Real Madrid gaat. Naast het zingen van kernrollen uit het countertenorrepertoire zoals Ottone Agrippina (Teatro Nacional de São Carlos, Lissabon), Athamas Semele (Oper Graz) en Arsamene Xerxes (English National Opera), Oberon A Midsummer's Night Dream en Prince Go-Go (Komische Oper Berlin, ENO, Oper Graz) en minder vaak door countertenors vertolkte rollen als Baba the Turk The Rake's Progress (Festival d'Aix-en-Provence, De Nationale Opera, Stanislavsky Theater, Moskou) en Orlofsky Die Fledermaus (Oper Graz). Hij heeft meer dan 60 wereldpremières op zijn naam staan.

Met speciaal voor hem geschreven rollen heeft Andrew ook opgetreden in het Royal Opera House, Covent Garden, Glyndebourne Festival, La Scala, La Fenice, Staatsoper Berlin, Opera de Lyon, met het Los Angeles Philharmonic en op de internationale festivals van Salzburg, Bregenz, Luzern, Aldeburgh en Edinburgh, alsmede op de Ruhrtriennale en de BBC Proms, en heeft hij werken van Harrison Birtwistle in première gebracht (The Minotaur; Gawain; The Last Supper), Olga Neuwirth (Bählamms Fest; Lost Highway; The Outcast; Keyframes for a Hippogriff), Unsuk Chin (Alice in Wonderland), Nuñez (Märchen), Guarnieri (Medea), Raymond Yiu (The Original Chinese Conjuror), Michael Finnissey (Thérèse Raquin), Judith Weir (Miss Fortune), Torsten Rasch (The Duchess of Malfi), Tansy Davies (Between Worlds) en Elena Langer (Figaro Gets A Divorce). In 22/23 treedt Andrew onder meer op in The Outcast in de Philharmonie de Paris met Ensemble Intercontemporrain, Keyframes for a Hippogriff met het Royal Stockholm Philharmonic Orchestra en in Lyon, Lear in de Bayerische Staatsoper, Peter Pan in Bolzano en Schnittke's Faust Cantata met het Hamburg Symphony Orchestra.

Andrew Watts is artistiek directeur van MAX - Musician and Artist Exchange Productions Limited. Voorheen was Andrew de oprichter en artistiek directeur van London Contemporary Opera met producties die in heel Europa te zien waren en hun schrijf- en opdrachtprogramma "Across the Frontiers" heeft vestigingen in Londen, Berlijn, Wenen en Parijs. Andrew is tevens Professor Zang aan de Guildhall School of Music and Drama en Vocal Coach van het Jette Parker Young Artist Programme aan het Royal Opera House, Covent Garden.

Andrew Watts
Rosemary Joshua

Rosemary Joshua

De internationaal gerenommeerde sopraan Rosemary Joshua is hoofd van De Nationale Opera Studio in Amsterdam, een twee jaar durend trainee-traject voor jonge artiesten dat september 2018 van start ging.

Rosemary Joshua's zangcarrière beslaat zo'n drie decennia. Ze verscheen op alle belangrijke internationale podia ter wereld in rollen als Adele Die Fledermaus, Bystrouška Het Sluwe Vosje en Tytania A Midsummer Night's Dream (La Scala di Milano), Anne Trulove The Rake's Progress (ROH Covent Garden, Glyndebourne, Brussel de Munt), Oscar Un ballo in maschera (DNO), Despina Cosi fan tutte (ROH Covent Garden, LA Phil/Dudamel ) Susanna Le nozze di Figaro (Glyndebourne, Köln, Bayerische Staatsoper München, Welsh National Opera, ENO). Voor haar uitgebreide concertrepertoire werkte ze samen met enkele van de grootste dirigenten, waaronder Sir Simon Rattle, Gustavo Dudamel, Sir Mark Elder, Vladimir Jorowski, Sir Charles MAckerras en Sir Collin Davis.

Rosemary Joshua maakte naam als gespecialiseerde Händel-vertolkster vanaf haar debuut in Aix-en-Provence in 1996 als Angelica Orlando met William Christie (ook in ROH Covent Garden, Bayerische Staatsoper München), Cleopatra Giulio Cesare (TCE Paris, Florida Grand Opera), Poppea Agrippina (Oper Köln, Brussel de Munt, TCE Paris), Ginevra Ariodante (San Diego Opera, Bolsjoi Theater Moskou), Nitocris Belshazzar (Aix-en-Provence festival, Staatsoper Berlin, Innsbruck festival), titelrol Semele (Aix-en-Provence en Innsbruck festival, Köln , ENO en Partenope ENO) en heeft een uitgebreide discografie in het barokrepertoire.

Rosemary geeft sinds 2015 les, coacht en adviseert jonge zangers en werkt regelmatig samen met diverse programma's voor jonge kunstenaars, waaronder The Zürich Opera Studio en The Bolshoi Young Artists Program. In september 2018 werd zij benoemd tot hoofd van De Nationale Opera Studio, om een gloednieuw, relevant internationaal programma te helpen creëren dat enkele van de meest briljante talenten van de nieuwe generatie ondersteunt en vertegenwoordigt.

Rosemary Joshua was vanaf oktober 2022 opnieuw te zien in het 2de seizoen van het succesvolle tv-programma ARIA van Omroep Max. In deze achtdelige serie zongen tien talentvolle operazangers wekelijks een bekende aria die werd beoordeeld door een vakkundige jury, onder leiding van Rosemary Joshua.

Drie IVC LiedDuo laureaten uit het verleden zijn de begeleidende pianisten:


De Japanse pianiste Hikaru Kanki volgde pianolessen bij Motoko Toyoda, Kimiko Higuchi en Noriyuki Miyazawa. Sinds 2012 studeert ze aan de Hannover University of Music, Drama and Media bij Prof. Roland Krüger, waar ze haar Bachelor en Master diploma met de hoogste cijfers afsloot.

Ze won de 1e prijs op het Internationale "Lia Tortora" Concours in Italië en zowel de 2e prijs als de publieksprijs op het Internationale Bodensee Concours. Ze ontving prijzen voor de beste pianist op het Internationale Helmut Deutsch Lied Concours (2018), Maritim Musikpreis (2018) en op het Wifmore Hall / Bollinger International Song Competition (2022). Met bariton Arvid Fagerfjäll won ze de Eugène Pannebakker 1e prijs en Rudolf-Jansen-Pianistenprijs bij de International Vocal Competition s'-Hertogenbosch, LiedDuo categorie (2021).

Ze nam deel aan verschillende concerten en recitals in Japan, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Rusland. Ze werd uitgenodigd door Animato om te spelen in de Salle Cortot, Parijs. Op 11-jarige leeftijd gaf ze haar eerste optreden als soliste met het Okayama Philharmonic Orchestra.

Ze volgde talrijke masterclasses gegeven door bijvoorbeeld Bernd Goetzke, Walter Blankenheim, Jean Fassina, Vladimir Ovchinnikov, Matti Raekallio, Andrzej Jasinski, Piotr Paleczny, Anne Le Bozec, Brigitte Fassbaender, Peter Schreier, Ann Murray, Christianne Stotijn en Juliane Banse.

Sinds 2020 is ze faculteitslid als pianobegeleider voor de zang- en fagotklas aan de HMTM Hannover.

Sara Pavlović



De Servische pianiste Sara Pavlović studeerde af aan de Robert Schumann Hochschule Düsseldorf onder leiding van Paolo Giacometti. Haar enthousiasme voor het kunstlied motiveerde haar om verder te studeren bij Hartmut Höll aan de Hochschule für Musik Karlsruhe. Na het behalen van haar Master of Music, studeerde ze in de derde graad Liedgestaltung.

Tijdens haar studie trad de jonge pianiste op bij internationale muziekfestivals, waaronder het Klavier-Festival Ruhr Extra Schicht, Seiji Ozawa Matsumoto Festival Japan, International Euregio Rhein-Waal Music Festival, Hidalgo Festival Street Art Song, PianoFest Sint-Niklaas België en Allegro Vivo Festival.

Als winnaar van talrijke internationale wedstrijden in haar thuisland heeft Sara zich gevestigd als een expressieve en gevoelige muzikante. Recentelijk won Sara met haar duopartner Yue Wang de Young Artists Platform Prijs 2022 op het Internationaal Liedfestival Zeist. Samen met tenor Zhuohan Sun won ze de 1e prijs bij de Berlin Rising Stars Grand Prix International Music Competition 2021. Zhuohan en Sara zijn laureaten van het 54e IVC LiedDuo Concours in s'-Hertogenbosch.

Tijdens diverse internationale masterclasses werkte Sara samen met gerenommeerde musici, waaronder Thomas Hampson, Eberhard Feltz, Klaus Hellwig, Bernd Götzke, Frank Peters, Anne le Bozec, Henk Neven, Hans Eijsackers, Christianne Stotijn en vele anderen.

Sara Pavlovic heeft de genereuze steun ontvangen van de DAAD, de ZONTA International Foundation en de "Ivan Petković" Foundation. Daarnaast is zij beurshouder van de Richard-Wagner-Verband Düsseldorf en de Yehudi Menuhin Foundation LiveMusicNow.


De Britse pianist Ian Tindale studeerde aan de Universiteit van Cambridge en het Royal College of Music, en won prijzen in de Wigmore Hall/Kohn Foundation Song Competition, Kathleen Ferrier Awards, Royal Overseas League Music Competition en de Gerald Moore Award.

Ian heeft een vruchtbare samenwerking met sopraan Harriet Burns: zij wonnen de Prijs voor beste vertolking van het plichtwerk door componiste Syllvia Maessen in 2019 bij de International Vocal Competition in 's-Hertogenbosch, en onlangs wonnen zij de Maureen Forrester Second Prize en Prijs voor Duitse Liederen in de Art Song divisie van het Concours Musical International de Montreal.

Ian heeft vaak opgetreden op Britse festivals, waaronder Leeds Lieder, Oxford Lieder en Ryedale, en in heel Europa, waaronder het Concertgebouw in Amsterdam en Palau de la Música in Barcelona. Hij werkt samen met zangers als James Gilchrist, Ailish Tynan, Nick Pritchard en Roderick Williams. Recente hoogtepunten zijn een recital in Wigmore Hall voor Ludlow English Song Day en op het International Lied Festival Zeist met Harriet Burns. Ian is ook een veelzijdig toetsenist, kamermusicus en orkestspeler en treedt regelmatig op met het London Philharmonic Orchestra. Hij is artistiek directeur en oprichter van hipston Song, waarvan het eerste festival in september 2022 in de Cotswolds werd gehouden.