vrijdag 10 maart 2017

Koninklijke onderscheiding voor IVC directeur

10 maart 2017 Annett Andriesen, mezzosopraan en directeur van het IVC benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau.

Annett Andriesen kreeg de eervolle onderscheiding opgespeld in bijzijn van vele relaties uit de wereld van klassieke zang, waaronder sopraan Dame Kiri Te Kanawa.

Annett Andriesen ontving de hoge Koninklijke Onderscheiding in de Statenzaal van het Noordbrabants Museum uit handen van de burgemeester van ’s-Hertogenbosch, Ton Rombouts, voor haar grote verdiensten op cultureel gebied. Burgemeester Rombouts roemde Annett Andriesen onder meer om haar buitengewone inzet en betrokkenheid bij zeer uiteenlopende culturele instanties en projecten over een zeer lange periode. Annett Andriesen heeft zich, naast haar glanzende internationale zangcarrière, in de afgelopen decennia onvoorwaardelijk ingezet voor talentontwikkeling en begeleiding van jonge zangers op weg naar de grote concert- en operapodia.
Annett Andriesen, zelf zangeres en in 1975 prijswinnares van het IVC, is spilfiguur in de wereld van de vocale klassieke muziek en een groot pleitbezorger voor het behoud en herwaardering van de liedkunst. Zij is de grondlegger van de drie O’s, pijlers in talentontwikkeling: Ontdekken, Ontwikkelen en Overdragen van jong talent in de wereld van klassieke zang. Zij heeft tevens het Internationaal Vocalisten Concours op het hoogste nationale en internationale niveau gebracht. Het IVC heeft onder haar leiding zijn plaats in de top van de wereld van zangconcoursen bereikt. Annett Andriesen is tevens als docente verbonden geweest aan o.a. het Conservatorium van Amsterdam en heeft talloze advies- en bestuursfuncties  vervuld bij instellingen op het gebied van podiumkunsten. Annett Andriesen is sinds 2007 artistiek en zakelijk directeur van het Internationaal Vocalisten Concours dat van 7 t/m 16 september 2017 zijn 51ste IVC Opera/Oratorium organiseert in ’s-Hertogenbosch.

Annett Andriesen is sinds 1967 operazangeres en was als zodanig o.a. werkzaam bij de Nationale Opera in Amsterdam. Zij maakte haar operadebuut in 1974 bij Opera Forum (thans de Nederlandse Reisopera) en in 1977 bij De Nationale Opera. Sindsdien heeft zij in ruim 100 verschillende opera's gezongen, niet alleen bij genoemde gezelschappen, maar o.a. ook bij de Vlaamse Opera, Opera Forum, Opera Zuid en diverse gezelschappen in Europa en de USA, waaronder Teatre Liceu in Barcelona, La Scala in Milaan, Opéra Lyon en de San Francisco Opera. Zij heeft diverse premières van opera's van Nederlandse componisten, alsmede in muziektheaterwerken gezongen en heeft gewerkt met bekende dirigenten. In 2010 zong zij een rol in de wereldpremière van A Dog's Heart van Alexander Raskatov bij de Nationale Opera tijdens het Holland Festival. Er volgden reprises in 2013 in Milaan, in 2014 in Lyon en dit jaar keert Annett Andriesen terug in dezelfde opera in Amsterdam.

Annett Andriesen Ontvangt Koninklijke Onderscheiding

Annett Andriesen was zangdocent (1988-2015), o.a. aan de conservatoria te Amsterdam en Groningen en de Academie voor Kleinkunst. Sinds 2007 is zij (nadat zij van 2002 tot 2007 bestuurslid was) artistiek en zakelijk directeur van het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) te 's-Hertogenbosch / de Stichting Muziekstad 's-Hertogenbosch, dat in 2016 en 2017 zijn 51e editie organiseert. Zij zet zich bijzonder in om het IVC wereldwijd bij conservatoria , impresariaten, de operahuizen, concertzalen, media en het publiek onder de aandacht te brengen. Daarbij stelt zij talentontwikkeling van jonge zangers centraal en streeft ernaar hen in contact te brengen met de juiste mensen. Zij is de grondlegger van de drie O's in talentontwikkeling: ontdekken, ontwikkelen en overdragen. Bij het IVC worden de zangers met zorg omgeven, waarmee het zich onderscheidt van andere concoursen . Het IVC heeft dankzij haar inzet zijn plaats in de top van de wereld van (internationale) zangconcoursen bereikt, verstevigd en uitgebouwd. Internationaal bekende vertegenwoordigers uit de wereld van klassieke zang (o.a. zangers en directies van operahuizen) heeft zij aan het concours verbonden. Zij heeft hiermee de top van de klassieke zangwereld naar 's-Hertogenbosch gehaald en het IVC, 's-Hertogenbosch en Noord-Brabant internationaal op de ‘culturele’ kaart gezet.

Activiteiten

Annett Andriesen ontplooide / ontplooit diverse, al dan niet beroepsgerelateerde  activiteiten van 1969 tot heden. Zo was / is zij:

  • bestuurslid en productieleider van het Haags Kamerkoor (het organiseren van concerten en een tournee naar Hongarije);
  • oprichter van Haga Vocalis, een gemengd koor met geschoolde stemmen voor speciale projecten in Den Haag;
  • organisator van concerten voor het orkest Jeugd & Muziek in Frankrijk;
  • bestuurslid van de Stichting 1986-1988 (het opzetten van een jubileumconcert, het werven van fondsen, het samenstellen van een programmaboek, opdracht voor een compositie);
  • lid van de Commissie Orkesten en Opera en lid van de Commissie Muziektheater / Musical van de Raad voor de Kunst;
  • adviseur van Taller Muziektheaterproducties Amsterdam, de Stichting Dansgroep Duende Leeuwarden en het Leeuwarder Kamerkoor;
  • oprichter van Fonds FAPK (voorloper van de FPK (Fonds Podiumkunsten);  lid en voorzitter van de Commissie Muziektheater, lid van de Commissie Internationalisatie en lid van de Adviesraad;
  • bestuurslid van het Frysk Festival;
  • voorzitter van de Commissie Muziektheater (voor de vierjarige toewijzing van subsidies en de tweejarige structurele subsidies) van het Nederlands Fonds Podium Kunsten;
  • bestuurslid van de Stichting Antilopera. Deze stichting bereidde de opera Katibu di Shon (naar idee van Tania Kross) voor in het kader van de herdenking van de afschaffing van de slavernij die werd geproduceerd door de Nederlandse Reis Opera;
  • bestuurslid van de Stichting Kameropera Festival Voi-z te Zwolle;
  • voorzitter van de Stichting Leucanthemum. Deze stichting organiseert een kwalitatief hoog muziekaanbod voor uitvaarten, herdenkingen, bruiloften en jubilea en werkt samen met jonge net afgestudeerde zangers om hen een podium te bieden;
  • adviseur van de Stichting Bachkantate op Zaterdag in ’s-Hertogenbosch;
  • voorzitter van de Stichting NO (thans de Stichting Kameropera Festival te Zwolle) producent en bestuurslid van de Stichting Rixt. Zij is de artistieke motor van twee professionele producties (de opera's Rixt en Bonifacius van Henk Alkema. Een derde productie, voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, is in de maak
  • bestuurslid van de Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden;
  • lid / voorzitter Medezeggenschapsraad van het Conservatorium Amsterdam
  • diverse functies bij de Raad voor Cultuur, het wettelijke adviesorgaan van de regering en het parlement op het gebied van kunst, cultuur en media. Zij was lid van de kring van adviseurs (specifieke adviestrajecten / beoordeling en monitoring van instellingen in de culturele basisinfrastructuur).
  • lid van de Commissie Opera (voor de toekenning van subsidies), lid van de Commissie Podiumkunsten (Raad voor Cultuur Opera en Orkesten) voorzitter/adviseur van de Adviescommissie van het Fonds Podium Kunsten (dat namens de Rijksoverheid alle vormen van professionele podiumkunsten ondersteunt)
  • voorzitter van de televisieserie Una Voce Particolare en jurylid van de laatste Grande Finale van dit NCRV-programma.
  • Sinds 2009 is zij regelmatig panellid van Discotabel (NTR). Voorts is zij jurylid van o.a. het Veronica Dunne Zangconcours te Dublin (2010), de Stichting Jong Muziektalent Nederland, de Stichting Young Master te Rotterdam en het Concours Musica Sacra te Rome (2013).
  • Tot op heden geeft zij regelmatig masterclasses in binnen- en buitenland (o.a. Italië, Polen) en houdt zij zich bezig met stemtraining voor jazz- en popzangers.

 Weging

Decoranda is iemand die zich geruime tijd ten bate van de samenleving heeft ingespannen, anderen heeft gestimuleerd en werkzaamheden heeft verricht die voor de samenleving een bijzondere waarde hebben. De activiteiten van decoranda zijn gerelateerd aan de hoofdfuncties als operazangeres, zangdocent en thans artistiek en zakelijk directeur van het IVC, alsook aan de overige maatschappelijke nevenactiviteiten, die ten goede komen aan de samenleving. Met het accent op haar functie als directeur van het IVC – waarin zij  het IVC, 's-Hertogenbosch en Noord-Brabant nationaal en internationaal op de kaart heeft weten te zetten – heeft decoranda sinds 1969 een groot aantal nevenfuncties op cultureel terrein vervuld waarmee zij een bijdrage heeft geleverd aan de podiumkunsten in het algemeen en aan klassieke zang in het bijzonder. Er is daarmee sprake van grote bijzondere verdiensten, al dan niet gerelateerd aan haar hoofdfunctie. 

Vul hier uw eigen inhoud in.