Zaterdag 5 september 2020
14:30 | 17:00 uur
Grote Kerk, Kerkstraat 20, 's-Hertogenbosch (Google Maps)
Kaartverkoop / bezoekersinformatie: www.bach-cantate.nl
Peter Gijsbertsen - tenor (Margie Weideman Liedprijs, Staetshuys Fondsprijs, Et Fit Lux Prijs 2012)
Alexander de Jong - Bas-bariton
Bach Collegium 's-Hertogenbosch - koor en orkest
Jeroen Felix - dirigent
Door verruiming van de richtlijnen kan zaterdag 5 september a.s. Bach op Zaterdag weer van start gaan. Maar natuurlijk wel Coronaproof!
De gezondheid van u en de uitvoerenden staat hierbij op de eerste plaats!
Daardoor verandert er het een en ander. Zo zal om 14.30 uur en 17.00 uur hetzelfde één uur durende programma in de Grote Kerk aan de Kerkstraat worden uitgevoerd voor maximaal 90 bezoekers. Voor 14.30 zijn nog plaatsen beschikbaar.
Voor verdere corona-maatregelen verwijzen wij u graag naar onderstaande informatie.

Op het programma staat o.a. de Cantate: Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131), uitgevoerd door het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch o.l.v. Jeroen Felix en de solisten: Peter Gijsbertsen (tenor) en Alexander de Jong (bas-bariton). Daarnaast drie koorwerken en Jamie de Goei opent en sluit met orgelspel op het monumentale Bätzorgel de uitvoering.
In verband met Covid-19 vervalt de samenzang van de koraal.
Meer informatie over het programma vindt u op www.bachopzaterdag.nl.

Wij doen er alles aan u op een veilige en verantwoorde manier te laten genieten van Bach op Zaterdag.

Corona-maatregelen Bach op Zaterdag
Iedere bezoeker dient vooraf te reserveren via: reservering@bach-cantate.nl.
Tevens dient u vooraf te betalen. Dit ter voorkoming van contante geldstromen.
Dit kan op bankrekeningnr NL70RABO0300448244 met vermelding bachcantate 05092020.
Na reservering en (eventuele) betaling ontvangt u een bevestiging, Hierbij blijft de Vriendenregeling voor onze gouden-, zilveren en bronzen vrienden van toepassing.
Wij verzoeken u ruim op tijd aanwezig te zijn. Ingang Grote Kerk via de Kerkstraat.
Tussen de twee uitvoeringen, van 15.30 uur tot 16.30 uur, is de kerk gesloten om veilig te kunnen ventileren.
Bevestiging dient u bij binnenkomst te tonen.


Aus der Tiefen ruf ich, Herr, zu dir, BWV 131

Cantate 131 is waarschijnlijk de oudst bewaard gebleven cantate van Bach, ontstaan in 1707 in Mühlhausen (Thüringen) en dus lang voordat (vanaf 1723) Bachs massale cantateproduktie in Leipzig op gang komt. Wanneer Bach Aus der Tiefen componeert, is hij 22 jaar oud en sinds kort organist aan de Blasiuskirche te Mühlhausen. Hij heeft zich de afgelopen vier jaar in de luwte van een rustig organistenbaantje in Arnstadt veelzijdig kunnen ontwikkelen als orgelvirtuoos, componist en orgeldeskundige. Anderhalf jaar geleden bezocht hij zijn idool Buxtehude in Lübeck.
Cantate 131 is waarschijnlijk geschreven voor een Bußgottesdienst (boetedienst) voor de brand die Mühlhausen had geteisterd vlak voor Bach aantrad, waarbij drie- tot vierhonderd huizen in het centrum verloren gingen. Blijkens Bachs eigenhandige aantekening in de partituur is de cantate geschreven in opdracht van dominee G.C.Eilmar van de Marienkirche, de kerk waaraan Bach niet was verbonden.
Cantate 131 heeft één doorlopende tekst, alle acht verzen van Psalm 130, ook bekend in zijn Latijnse versie De profundis clamavi, één van de acht boetepsalmen die veelvuldig op muziek zijn gezet. De psalmtekst wordt in de twee 'aria's' becommentarieerd met twee koraalteksten. Terwijl Bach zich dus al een volleerd meester van het detail betoont, interesseert hij zich toch ook voor het aanbrengen van een overkoepelende structuur; dat blijkt uit de symmetrische opbouw:

  • Coro: Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir
  • AriosoBas: So du willst, Herr, Sünde zurechnen
  • Coro: Ich harre des Herrn, meine Seele harret
  • Aria Tenor: Meine Seele wartet auf den Herrn von einer
  • Coro: Israel hoffe auf den Herrn


In 2018 ontving tenor Peter Gijsbertsen de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding in de klassieke muziek. Daarvoor ontving hij reeds de John Christie Award (Glyndebourne Festival Opera) en won hij drie prijzen op het 49ste Internationaal Vocalisten Concours, waaronder de hoofdprijs voor Lied.
Recentelijk zong Peter de operarollen Tamino in Mozarts Die Zauberflöte (Scottish Opera, Nouvel Opéra Fribourg, Opera Zuid), Alfredo in Verdi’s La Traviata (Scottish Opera, Longborough Festival Opera), The Novice in Brittens Billy Budd (Bolshoi Theater, Glyndebourne en BAM New York), Janiček in Dagboek van een verdwenene van Janáček (Opéra de Lyon/Opéra de Rennes/Muziektheater Transparant) en Acis in Händels Acis and Galatea (Nouvel Opéra Fribourg).
Concertant trad Peter op met alle grote Nederlandse orkesten alsook het NDR Hamburg en het London Philharmonic Orchestra. Opgenomen werken met Peter als solist omvatten de Matthäus-Passion van Bach (Koninklijk Concertgebouworkest op DVD bij Art House) en Kammermusik 1958 van Henze (NDR Hamburg op CD bij Wergo).
Peter is zeer actief als recitalzanger in binnen- en buitenland en nam bovendien cd’s op met de labels Phaedra en MDG met werken van Schubert, Clara en Robert Schumann, Strauss, Duparc en Mortelmans.

Bas-bariton Alexander de Jong studeerde in 2016 af aan het Conservatorium van Tilburg, waar hij rollen zong in o.a. Macbeth, Cosí fan tutte, La Vie Parisienne en Die Fledermaus. Tijdens zijn studie werd Alexander genomineerd voor de Jacques de Leeuw-prijs voor jonge muzikale talenten.
Alexander zong rollen in o.a. Tosca en A little night music en Wonderful Town bij de Nederlandse Reisopera, Die Zauberflöte en King Lear bij Holland Opera, The rape of Lucretia (Ducth National Opera Academy), La Traviata (Opera Spanga) en Traviata remixed (Operafront). Bij De Nationale Opera in Amsterdam volgde Alexander een jong talent-traject, waar hij rollen zong in Les contes d'Hoffman, Gianni Schicchi, Clemency, The New Prince en verschillende jeugdopera's, waaronder Hondenhartje en The boy who grew too fast.
Daarnaast geeft Alexander concerten met divers repertoire (o.a. Bach Magnificat, Weihnachtsoratorium, Haydn Nelson Messe, Mozart Mis in c klein, Mozart Requiem, Stabat mater van Rossini, Messa di Gloria van Puccini, Fauré Requiem).
Onlangs rondde Alexander tevens de bachelor Rechtsgeleerdheid af aan de Universiteit Leiden.