Zaterdag 31 oktober 2020
14:30 | 17:00 uur
Grote Kerk, Kerkstraat 20, 's-Hertogenbosch (Google Maps)
Kaartverkoop / bezoekersinformatie: www.bach-cantate.nl
Jeannette van Schaik - sopraan
Bach Collegium 's-Hertogenbosch - koor en orkest
Jeroen Felix - dirigent
Door verruiming van de richtlijnen kan 'Bach op Zaterdag' weer van start gaan. Maar natuurlijk wel Coronaproof!
De gezondheid van u en de uitvoerenden staat hierbij op de eerste plaats!
Daardoor verandert er het een en ander. Zo zal om 14.30 uur en 17.00 uur hetzelfde één uur durende programma in de Grote Kerk aan de Kerkstraat worden uitgevoerd voor maximaal 90 bezoekers.

Op het programma staat o.a. de Cantate: Nach dir, Herr, verlanget mich, BWV 150, uitgevoerd door sopraan Jeannette van Schaik met het Bach Collegium ’s-Hertogenbosch o.l.v. Jeroen Felix. Tevens op het programma het motet Lobet den Herrn, alle Heiden, BWV 230.
Jamie de Goei opent en sluit met orgelspel op het monumentale Bätzorgel de uitvoering.
In verband met Covid-19 vervalt de samenzang van de koraal. Meer informatie vindt u op www.bach-cantate.nl.


J.S. Bach, Cantate: Nach dir, Herr, verlanget mich, BWV 150
Cantate 150 is ontworpen volgens een sandwich-formule: een afwisseling van koren op teksten uit Psalm 25 (even nummers), en aria's c.q. solistische delen (oneven nummers) op vrije berijmde verzen van een onbekende tijdgenoot. De oud-testamentische psalmist geeft uitdrukking aan het godsverlangen (dat tot de titel van deze cantate leidt) van de mens die, omringd door vijanden die hem uitlachen, met zijn voeten verstrikt in netten, naar God hunkert. Lang is ernstig betwijfeld of deze cantate wel van Bach is, want we kennen hem alleen uit het handschrift van iemand, die hem (na Bachs dood) aan Bach toeschrijft.


Jeannette van Schaik - Sopraan

Sopraan Jeannette van Schaik wordt geprezen om haar fluwelen timbre en haar vermogen om zich te identificeren met haar rollen. Zij behaalde haar diploma klassiek zang met onderscheiding aan het Conservatorium van Amsterdam en is recentelijk afgestudeerd aan de prestigieuze Dutch National Opera Academy. Haar debuut op het operapodium als Donna Anna in Mozart’sDon Giovanniwerd met veel lof ontvangen. Al tijdens haar studie zong Jeannette van Schaik als 1e Madrigalist in Puccini’sManon Lescautbij De Nationale Opera, gevolgd door haar internationale roldebuut als Mimì in Puccini’sLa Bohèmein het Grand Théâtre de Luxembourg. Verder zong zij rollen als Contessa (Le Nozze di Figaro), 1e Dame (Die Zauberflöte), Dido (Dido en Aeneas), Gretel (Hänsel und Gretel), Governess (The Turn of

the Screw) en Violetta (La Traviata). In de NTR ZaterdagMatinee vertolkte ze onder andere Das Mädchen (Die Gezeichneten/ Schreker), Wheel of Fortune Woman (A Village to Romeo and Juliet/ Delius) en Anna (Nabucco/ Verdi).Daarnaast is Jeannette ook zeer actief als concertzangeres in binnen- en buitenland, met als hoogtepunten Strauss’ Vier letzte liedervan Verdi’s Messa da Requiem(Konzerthaus Berlin). Ze werkt samen met orkesten als het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Nederlands Kamerorkest, het Residentie Orkest en het Radio Filharmonisch Orkest. Jeannette werkt met dirigenten als Giancarlo Andretta, Sir Mark Elder, Karel Deseure, Alexander Joel, Markus Stenz en Antony Hermus en met regisseurs als Waut Koeken, Javier Lopéz Piñón, David Prins, Andrea Breth, Alexander Oliver en Sybrand van der Werf. In 2017 bereikte zij de Halve Finale van het 51ste Internationaal Vocalisten Concours ‘s-Hertogenbosch. In 2018 ontving zij het Bayreuth Stipendium, toegekend aan een veelbelovend artiest door Wagnergenootschap Nederland.

In september 2020 verschijnt Elysium, het langverwachte debuutalbum van Jeannette, dat zij samen opnam met pianist Peter Nilsson. De cd bevat een bloemlezing van romantische liederen van Ottorino Respighi, Erich Wolfgang Korngold en Richard Strauss. Elysium stond voor de Oude Grieken voor een paradijselijk deel van het dodenrijk waar de gelukzalige geesten verbleven. Romantici en hun navolgers hebben dit Elysium omarmd als een mythisch en vredig oord en een lusthof, dat onder meer wordt bezongen in Das Rosenbandvan Richard Strauss. Jeannette van Schaik: “Alle liederen op het album staan, elk op een eigen wijze, in verbinding met dit Elysium en gaan over bloei, vergankelijkheid, afscheid en het koesteren van herinneringen, waarbij de natuur vaak als metafoor wordt gebruikt.”
www.jeannettevanschaik.com