Zaterdag 28 maart 2020
17:00 uur
Grote Kerk, Kerstraat 20, 's-Hertogenbosch (Google Maps)
Kaartverkoop / bezoekersinformatie: www.bach-cantate.nl
Jeannette van Schaik - sopraan
Nina van Essen - mezzospraan (Publieksprijs 52ste IVC 2018)
Lucas van Lierop - tenor
Alexander de Jong - Bas-bariton
Bach Collegium 's-Hertogenbosch - koor en orkest
Jeroen Felix - dirigent


Bach op Zaterdag van 28 maart a.s. is vanwege het Corona-virus afgelast.

Hiermee geeft het bestuur van de Stichting Bach Cantates gehoor aan de oproep van de Rijksoverheid.
“Een pijnlijke maar begrijpelijke beslissing. Dit is de eerste keer in vijftien jaar dat een uitvoering wordt gecanceld.
Maar op dit moment staat de gezondheid van bezoekers, vrijwilligers en musici voorop.” aldus Luc Batterink, bestuursvoorzitter.
Op een nader te bepalen datum zal de uitvoering opnieuw worden geprogrammeerd.
De volgende editie van Bach op Zaterdag is op 16 mei 2020.




Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Jesus nahm zu sich die Zwölf
e, BWV 22
Deze cantate is bedoeld voor zondag Esto mihi of Quinquagesima (de zondag voor Aswoensdag) en klonk voor het eerst op 7 februari 1723 in de Thomaskerk te Leipzig. Daarmee behoort deze cantate tot Bachs eerste cantatejaargang.
Cantate 22 was Bachs "sollicitatiecantate" om naar de post van cantor te Leipzig te dingen. De andere kandidaat was Georg Philipp Telemann. Men koos in eerste instantie voor Telemann. Pas toen deze de voorkeur gaf aan een functie te Hamburg kwam men op Bach terug en werd hij in 1723 cantor aan de Thomaskerk te Leipzig.

Du wahrer Gott und Davids Sohn, BWV 23
Bachs tweede auditiecantate die op 7 februari 1723 (Zondag Estomihi, "vastenzondag") na de preek werd uitgevoerd, had al bij die eerste uitvoering een bewogen geschiedenis. De eerste drie delen van deze vierdelige cantate heeft Bach, getuige het uit Köthen afkomstige papier, reeds thuis gecomponeerd; na deel 3 lezen we "Fine". Wanneer Bach enkele dagen voor zijn auditie in Leipzig aanwezig is, besluit hij ter plaatse er een vierde deel, de koraalbewerking Christe, du Lamm Gottes, aan toe te voegen, dat ooit als slotkoor had gefungeerd van een in Weimar gecomponeerde passie, en waarvan Bach de partituur blijkbaar in zijn bagage had gestopt.


Jeannette van Schaik
Sopraan


De Nederlandse sopraan Jeannette van Schaik wordt geprezen om haar warme lyrische stem, haar brede muzikaliteit en haar vermogen om zich te identificeren met een rol, zowel vocaal als op het podium. Zij behaalde haar diploma klassiek zang cum laude aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij studeerde bij Sasja Hunnego en coach David Bollen. Recentelijk is zij afgestudeerd aan de prestigieuze Dutch National Opera Academy, waar zij werd gecoacht door Ira Siff en Peter Nilsson.

Een van Jeannette haar meest geprezen optredens was de rol van Donna Anna in Mozart’s Don Giovanni. Zij maakte haar debuut bij De Nationale Opera als onderdeel van het Young Artist Program als 1e Madrigalist in Puccini’s Manon Lescaut. Meteen daarop volgde haar internationale roldebuut als Mimì in Puccini’s La Bohème in het Grand Théâtre de Luxembourg in een regie van Waut Koeken. Verder zong zij nog rollen als Contessa in Mozart’s Le Nozze di Figaro, 1e Dame in Die Zauberflöte, Dido in Purcell’s Dido and Aeneas, Click in de Nederlandse première van Hanna Kulenty’s moderne opera The Mother of Black Winged Dreams, Gretel in Humperdinck’s Hänsel und Gretel tijdens het NJO Festival onder leiding van Antony Hermus, Governess in een concertante versie van Britten's The Turn of the Screw en zij zong de rol van Papagena en was cover voor de rol van Pamina in een productie van Die Zauberflöte bij Holland Opera. Daarnaast maakte zij haar roldebuut als Violetta in Verdi’s La Traviata tijdens het Melodies sur Arzon Festival in Frankrijk. 

Afgelopen seizoen maakte zij haar debuut in de NTR ZaterdagMatinee serie van het Concertgebouw van Amsterdam in de rollen van Wheel of Fortune Woman in Delius' A Village to Romeo and Juliet, Das Mädchen in Schreker's Die Gezeichneten en Anna in Verdi's Nabucco.

Daarnaast was zij onder andere solist in de Nieuwjaarsconcerten van het Residentie Orkest, zong zij Verdi’s Messa da Requiem in meerdere concerten in Nederland en in het Konzerthaus in Berlijn en bracht zij de première van de eenakter voor sopraan en kamerorkest ‘A Haunted House’ (tekst van Virginia Woolf) speciaal gecomponeerd voor haar en het NESKO orkest door Mathilde Wantenaar.
Toekomstige engagementen zijn onder andere haar roldebuut als Ellen Orford in Britten’s Peter Grimes (Wad Opera), Strauss’ Vier letzte lieder in samenwerking met Camerata RCO in het Muziekgebouw aan ’t IJ, Beethoven’s Symfonie nr. 9 en zal zij haar debuutalbum uitbrengen samen met pianist Peter Nilsson onder het 7Mountain Records label.

Naast haar opera carriere is Jeannette ook zeer actief als concertzangeres in binnen- en buitenland. Tot haar repertoire behoren onder andere de Vier letzte lieder van Strauss, het Messa da Requiem van Verdi, het Gloria van Poulenc, de 4e Symfonie van Mahler, de Petite Messe Solenelle van Rossini, de 9e Symfonie van Beethoven, Elias van Mendelssohn, de Krönungsmesse en het Requiem van Mozart, Messiah van Händel, Ein Deutsches Requiem van Brahms en het Weihnachtsoratorium en de Johannes- en Matthäus Passion van J.S. Bach. 

Jeannette heeft samengewerkt met onder andere het Nederlands Philharmonisch Orkest, Nederlands Kamerorkest, Residentie Orkest, Tel Aviv Symphony Orchestra, Radio Filharmonisch Orkest, Nationaal Jeugd Orkest en het Sweelinck Baroque Ensemble, met dirigenten als Sir Mark Elder, Giancarlo Andretta, Paul Nadler, Antony Hermus, Karel Deseure, Clark Rundell, Huba Hollóköi, Alexander Joel en Markus Stenz en regisseurs zoals Javier Lopéz Piñón, Andrea Breth, David Prins, Sybrand van der Werf, Alexander Oliver en Waut Koeken.

Jeannette heeft in 2018 het Bayreuth Stipendium mogen ontvangen, een prijs toegekend aan een veelbelovend vocalist door het Wagnergenootschap Nederland. Ook was zij Finaliste in de By Voice Alone Competitie in Londen (2019).



Nina van Essen
Mezzosopraan


Nina van Essen (1994) is vanaf 2019 onderdeel van het ensemble van de Staatsoper Hannover. Enkele van haar rollen bedragen Hänsel uit Hänsel und Gretel van E.Humperdinck, Rosina uit Barbiere di Siviglia van G.Rossini en Zweite Dame uit die Zauberflöte van W.A. Mozart.

Nina studeerde in Augustus 2018 aan de Dutch National Opera Academy af. Tijdens deze twee-jarige opleiding heeft zij bij Sasja Hunnego gestudeerd. Hiervoor heeft zij van de stichting Miluška Duffková een studiebeurs ontvangen. In het kader van een Erasmus uitwisseling heeft zij het studiejaar 2014-2015 in Lyon aan het CNSMD gestudeerd, waar zij heeft samen gewerkt met zangdocenten Isabelle Germain en Francoise Pollet. Vóór Nina begon aan haar Bachelor opleiding aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar zij met onderscheiding magna cum laude afstudeerde in 2016, volgde Nina een talenten programma aan de School Voor Jong Talent te Den Haag met Rita Dams en Sasja Hunnego als haar zangdocenten.

Hoogtepunten van haar engagementen zijn onder andere de samenwerkingen met Serie Grote Zangers (voorprogramma), Het ASKO Schönberg Ensemble (o.l.v van Reinbert de Leeuw), Zaterdagmatinee Concertgebouw (o.l.v Mark Elders) Het Grachtenfestival, Krashna Musika (o.l.v Ruben de Grauw), Het SKA (o.l.v Servaas Schreuders), Kamerbreed Klassiek, Hortus Musicalis, Nouvel Opéra de Fribourg (”Masha” uit Moscow Cheryomushki van Dmitri Shostakovich o.l.v Jérome Kuhn én “Gwendolyn Fairfax” uit The Importance of Being Earnest by Garold Barry. De Nederlandse Opera (Manon Lescaut, Madrigalist 2017 o.l.v Alexander Joel). 

Haar uitgebreide concertrepertoire bestaat uit o.a Bach’s Matthäus-Passion, Mozart’s mis in C mineur, Rossini’s Petite Messe Solenelle en georkestreerde liedcycli als Les nuits d’été van Berlioz en Ravel’s Trois poèmes de Stephane Mallarmé.

Met de DNOA vertolkte Nina Hänsel uit Hänsel und Gretel van Engelbert Humperdinck o.l.v Antony Hermus en het NJO in de NJO Muziekzomer en Het Grachtenfestival, Lucretia uit The Rape of Lucretia van Benjamin Britten (o.l.v Karel Deseure), Mercedes uit Carmen op het Bredeweg festival en Dorabella uit cosi fan tutte van W.A Mozart (o.l.v Bas Wiegers). 

Masterclasses heeft Nina gevolgd van o.a Meinard Kraak, Alain Garichot, Angelika Kirchschlager, Nadine Secunde, Neil Semer, Claron McFadden, Ira Siff, Anna Bonitatibus en Pietro Spagnoli. Ook werkt Nina graag samen met pianist Harimada Kusuma aan liedrepertoire, met wie zij in 2013 haar eerste cd heeft opgenomen, genaamd ‘’Maintenant Ici’’.

Recentelijk won Nina in het Internationaal Vocalisten concours van Den Bosch de publieksprijs, de Annett Andriessen concert prijs (concert in Ningbo/China) en twee engagementen met het o.a het Residentie Orkest. Ook was Nina in Februari 2019 te horen in de finale van de Otto Edelmann Competitie in Wenen, Oostenrijk.

Sinds 2017 werkt Nina voornamelijk samen met vocal coach Neil Semer.


Lucas van Lierop

Lucas van Lierop
Tenor


Lucas van Lierop, geprezen als "een begaafde tenor" (China Daily), is een veelzijdige zanger, die zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld, in opera's, oratoria en zangrecitals. Hij trad op met vele eersteklas ensembles en artistieke organisaties, waaronder De Nationale Opera, de Nederlandse Reisopera, het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, Stuttgart JSB Ensemble en Helikon Opera Moskou.

In augustus 2018 trad hij toe tot de prestigieuze Nationale Operastudio Amsterdam onder leiding van Rosemary Joshua. Optredens in zijn eerste jaar: Paulino in Cimarosa's Il Matrimonio Segreto onder leiding van Gianluca Capuano; Joe Cannon in John Adams' Girls of the Golden West, geregisseerd door Peter Sellars; Heinrich der Schreiber in Christof Loy's productie van Tannhäuser, gedirigeerd door Marc Albrecht. 

Dit seizoen zong Lucas Abdallo in Andreas Homoki's Nabucco onder de baton van Maurizio Benini; hij creëerde de rol van Man Ray in Willem Jeths' Ritratto in opdracht van het Opera Forward Festival 2020; in mei zal hij Remendado opvoeren in Robert Carsen's Carmen. Volgend seizoen keert Lucas terug naar De Nationale Opera in de rol van Don Basilio in Le nozze di Figaro. Hij zal ook de rol van Ein junger Seemann en Ein Hirt spelen in de productie van Tristan en Isolde van de Nederlandse Reisopera.

Recente concertopvoeringen zijn Ein Jüngling in Schreker's Die Gezeichneten, gedirigeerd door Markus Stenz; selecties uit Händels Messiah met het Nederlands Philharmonisch Orkest, evenals Durante's Magnificat en Mozart's Vesperae solennes de confessore met het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest. Overige concertoptredens zijn onder andere Bachcantate BWV 149 met Helmuth Rilling en het Stuttgart JSB Ensemble, Händel's Messiah met de Nederlandse Reisopera, en Orff's Carmina Burana met het Yale Symphony Orchestra.

Lucas heeft deelgenomen aan masterclasses met Thomas Alan op het SongFest, Graham Johnson in het Vancouver International Song Institute, en met Andreas Scholl in het Festival Sablé, Stuttgart Bach Academie, en het Britten-Pears Young Artist programma in Aldeburg, Engeland. Hij was deelnemer aan de '100 jaar Leonard Bernstein' cursusweek van het IVC in samenwerking met De Nationale Opera.

Lucas is onlangs benoemd tot Laureaat van de Jeunes Ambassadeurs Lyriques - een van Canada's meest prestigieuze zangwedstrijden. In november 2017 was hij prijswinnende halve finalist in de Montreal Symphony Orchestra Competition.

Lucas is geboren in Hilversum en heeft zijn Master in Vocal Performance aan McGill University afgerond. Hij studeert onder leiding van Sanford Sylvan en Michael McMahon. In 2017 voltooide hij zijn Master of Musical Arts aan de Yale University, waar hij studeerde onder leiding van de professoren Richard Cross en Doris Yarick Cross. Lucas' studies aan Yale University werden gesponsord door de Stephen en Denise Adams Scholarship Fund. 


Alexander de Jong
Bas-bariton


Bas-bariton Alexander de Jong rondde in 2016 zijn zangstudie af aan het Conservatorium te Tilburg, waar hij rollen zong in onder andere: Macbeth van Verdi (Medico), Cosí fan tutte van Mozart (Don Alfonso), La Vie Parisienne van Offenbach (Baron du Gondremarck), Die Fledermaus van Johann Strauss Jr. (Gefängnisdirektor Frank). Tijdens zijn studie werd Alexander genomineerd voor de prestigieuze Jacques de Leeuw-prijs voor jonge muzikale talenten.

Alexander zong rollen in o.a. Traviata remixed door Operafront tijdens het afgelopen Grachtenfestival, een gelegenheidsopera in het Stedelijk Museum, de nieuwe opera The new prince, en de kindervoorstelling Hondenhartje; alledrie bij De Nationale Opera.

Daarnaast zong Alexander concerten met divers repertoire, waaronder het Weihnachtsoratorium van Bach, de Grote mis in c klein en het Requiem van Mozart, het Fauré Requiem, en de Carmina Burana van Carl Orff. Alexander volgde masterclasses bij bekende namen in binnen- en buitenland, waaronder Lotte de Beer, Claron McFadden, Miranda van Kralingen, Ed Spanjaard, Nico van der Meel en Carmelo Corrado Caruso. Afgelopen seizoen was Alexander jong talent bij De Nationale Opera, waar hij bijrollen zong in Gianni Schicchi en Les contes d'Hoffmann. Sinds 2014 studeert Alexander tevens rechten aan de Universiteit Leiden.

Alexander de Jong