Samenwerking tussen DNO en het IVC

26 augustus 2014 DNO gaat samenwerken met het IVC op het gebied van talentontwikkeling.

Naast de activiteiten die het IVC heeft opgezet in het kader van talentontwikkeling  in de afgelopen periode  is er nu een samenwerking gestart tussen de Nationale Opera en het IVC. Belangrijkste activiteit zal zijn het elkaar terzijde staan bij de organisatie en uitvoering van een masterclass project, zoals het IVC dat in het verleden enkele malen heeft gedaan bv De Belcanto Summerschool in 2011 en de Wagner Academy in 2013. Het betreft hier een trainingscursus van ruim een week. Afspraak is, dat in het oneven jaar de cursus plaats vindt in ’s-Hertogenbosch, uitgevoerd door de Stichting ’s-Hertogenbosch Muziekstad met ondersteuning van De Nationale Opera  en in het even jaar in Amsterdam, uitgevoerd door De Nationale Opera met ondersteuning van het IVC.

De eerste cursus waarbij DNO samenwerkt met het IVC vindt plaats van 17 tot 26 oktober a.s. in het Muziektheater in Amsterdam. Het gaat om Frans repertoire uit het opera, concert en liedrepertoire van 1800 – 1950. Er worden acht deelnemers gekozen uit de zangers die deelnemen aan het 50e Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch in september van dit jaar  en 4 zangers komen uit het project ENOA (een Europese serie masterclasses georganiseerd door diverse operahuizen). Er is geen leeftijdsgrens voor deelname. De kosten zijn laag gehouden: 450 euro, inclusief accommodatie.. Tijdens het IVC wordt aan een aantal zangers een stipendium verleend.

De masterclass zal zich richten op de stijl, de taal, de uitspraak, de interpretatie en dramaturgie van de werken waaraan gewerkt wordt. Masters zijn o.a.de Roemeense sopraan  Leontina Vaduva (winnares van het IVC in 1985 en momenteel professor aan het Conservatorium van Lausanne), dirigent Ed Spanjaard e.a. Co repetitoren zijn Nathalie Doucet en Ernst Munneke. Er is een taalcoach voor het Frans.  De zangers krijgen persoonlijke coachings en openbare lessen, die ook voor publiek toegankelijk zijn. Voor aanvangstijden en andere informatie www.dno.nl

DNO en IVC hebben plannen om deze samenwerking ook in de komende jaren gestalte te geven. Zo zal er in het seizoen 2015/2016 een cursus Russische Opera worden aangeboden.