Wagner Academie

22 september 2013 IVC Wagner Academie van 22 - 28 september 2013 in Theater aan de Parade 's-Hertogenbosch

Siegfried Jerusalem

Wagner ontdekken met het Internationaal Vocalisten Concours

22 t/m 28 september 2013

Theater aan de Parade - ’s-Hertogenbosch

Conservatorium Amsterdam

’s-Hertogenbosch, augustus 2013 - Het  Internationaal  Vocalisten  Concours  (IVC) organiseert van  22 t/m 28 september a.s. - in het kader van het 200ste geboortejaar van Richard Wagner - een unieke Wagner Academie in het Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch.  Tijdens deze Wagnerweek, die voor publiek toegankelijk is, dragen wereldberoemde Wagnerzangers hun kennis over aan jonge, professionele zangers. Er zijn masterclasses, concerten, lezingen, films en presentaties over het leven en werk van de Duitse componist. Er is een feestelijke opening op 22 september en de Wagner Academie wordt op 28 september afgesloten met een concert waar de deelnemende zangers zich met hun Wagner repertoire presenteren. De Wagner Academie is dagelijks voor publiek toegankelijk van 14.30 tot 22.00 uur. Een unieke kans om iets meer van de muziek van Wagner te weten te komen.

Op woensdag 25 september is er een Wagnerdag in het Conservatorium van Amsterdam aan de Oosterdokskade. Op het programma staan een openbare masterclass, paneldiscussie, film en CD-presentatie van EMI met een Ring verhaal voor kinderen met fragmenten uit Der Ring des Nibelungen. Het verhaal is geschreven en ingesproken door Edwin Rutten.

Masters van wereldfaam

Het IVC heeft Wagnerzangers die wereldwijd tot de top behoren als docent aangetrokken. Masters zijn sopraan Nadine Secunde, mezzosopraan Dunja Vejzović, tenor Siegfried Jerusalem en bariton Wolfgang Brendel. Dirigent Ed Spanjaard, die Wagners complete ‘Der Ring des Nibelungen’ bij de Nationale Reisopera dirigeerde, zal eveneens bijdragen aan de Academy. Peter Lockwood van De Nederlandse Opera en Klaus Sallmann, dirigent begeleiden de deelnemers als pianist en coach.

Deelnemers

Aan de Wagner Academie nemen 22 zangers deel met 10 verschillende nationaliteiten. De deelnemers komen uit Australië Canada, Denemarken, Duitsland, Polen, Nederland, Turkije, Verenigde Staten, Zweden, Zwitersland . De zangers krijgen zowel privélessen als groepslessen. Er zijn trainingen Wagner zangtechniek, interpretatielessen, coaching Duitse taal en prominente rolpresentaties.  De middag en avondsessies zijn voor publiek toegankelijk.

Lezingen en films

Naast de openbare masterclasses en concerten zijn er lezingen en films met als uitgangspunt de spectaculaire ‘’Ring des Nibelungen’’ enscenering van regisseur Patrice Chéreau en dirigent Pierre Boulez tijdens de Bayreuther Festspiele in 1976, toen het Festspielhaus 100 jaar bestond. Het randprogramma van de Wagner Academie is onderdeel van het project  ‘’I saw the world end’’ dat de Stichting Pierre Boulez ontwikkelt voor ‘’2015 - Boulez 90’’ met o.a. de musicologen Catherine Steinegger en Etty Mulder en artistiek leider a.i. van de zuidelijke philharmonie  Jan Zekveld.

Voor de realisatie van de Wagner Academie werkt het IVC samen met de  Stichting Pierre Boulez, het Wagnergenootschap Nederland, de Gustav Mahler Stichting Nederland, het Conservatorium van Amsterdam en Theater aan de Parade.

Kaartverkoop

De kaartverkoop loopt via Theater aan de Parade: www.theateraandeparade.nl of  0900 - 33 72 72 3 (lokaal tarief).

Met het speciaal geprijsde passe-partout krijgt men 7 dagen lang toegang tot alle activiteiten:

€ 75 (normaal tarief) | € 25 (studenten). Tevens zijn losse kaarten te koop.

Over het Internationaal Vocalisten Concours

Het Internationaal Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch (IVC) is in 1954 opgericht en sindsdien het enige internationale klassieke zangconcours in Nederland dat zich naast opera ook richt op oratorium en lied. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan 20ste eeuwse en eigentijdse muziek. Het is een unieke culturele instelling binnen de Podiumkunsten en nauw verbonden met de provincie Noord-Brabant en ’s-Hertogenbosch.

Het IVC heeft zich in de afgelopen 6o jaar stevig verankerd in de wereld van de internationale klassieke zangconcoursen en is daarmee een cultureel visitekaartje voor Nederland. Het IVC is lid van de Federatie van Internationale Muziekconcoursen (World Federation of International Music Competitions – WFIMC). Het IVC is een pleitbezorger van vocale muziek in combinatie met het ontdekken van jong talent.

Het IVC voert wat zij zelf noemt 'Triple 0 Status': Ontdekken, Ontwikkelen en Overdragen. Ontdekken tijdens het concours. Ontwikkelen door masterclasses van beroemde zangers die hun kennis en kunde overdragen, trainingsweken, Summerschools en adviezen. Overdragen aan de impresario’s, concert-, opera- en festivaldirecties in het netwerk van het IVC. Het IVC bevordert de carrière van talentvolle zangers door adviezen en presentatie aan jury’s, concertdirecties, castingdirectors, impresario’s, media en concert- en theaterpubliek. De jury's voor zowel de Voorronden als het Concours zelf worden samengesteld uit een combinatie van beroemde zangers en vertegenwoordigers uit de opera- en concertwereld.  Er wordt samengewerkt met diverse podia. Het IVC is een springplank geweest voor vele internationaal bekende zangers, die zich er nog altijd mee verbonden voelen, in veel gevallen als ambassadeur voor het IVC optreden en hun medewerking verlenen aan IVC activiteiten. Prijswinnaars in de afgelopen 60 jaren waren onder meer Elly Ameling, Jules Bastin, Measha Brueggergosman, Cora Burggraaf, John Bröcheler, Viorica Cortez, Illeana Cotrubas, Thomas Hampson, Howard Haskin, Robert Holl, Petra Lang, Yvonne Minton, Nelly Miricioiu, Jard van Nes, Jevgeni Nesterenko, Vladimir Pankratov, Margriet van Reisen, Lenneke Ruiten, Wolfgang Schöne, Henk Smit, Elzbieta Szmytka, Pretty Yende, Ruth Ziesak. Sinds 2007 wordt het Internationaal Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch geleid door mezzosopraan Annett Andriesen, eveneens prijswinnares van het IVC.

Het 50ste IVC zal plaats vinden van 4 t/m 14 september 2014 in Theater aan de Parade in 's-Hertogenbosch.

NOOT VOOR DE REDACTIE

Voor meer informatie en fotomateriaal kunt u contact opnemen met:

Internationaal  Vocalisten  Concours

E-mail: info@ivc.nu

Website: www.ivc.nu

Telefoon: 073 – 69 00 999

Contactpersoon: Annett Andriesen (06 20570385)