Voorronden 50ste IVC

23 november 2013 Voorronden 50ste Internationaal Vocalisten Concours 2014 op 23 & 24 november 2013

20120917_1743__JAN6564

Voorronden 50ste Internationaal Vocalisten Concours
Zangers staan in de rij voor IVC
23 & 24 november 2013
Conservatorium – Amsterdam

’s-Hertogenbosch, 12 november 2013 – In het kader van het 50st Internationaal Vocalisten Concours (IVC) dat in 2014 plaatsvindt, worden op 23 en 24 november a.s. de eerste Voorronden gehouden in het Conservatorium van Amsterdam. Tijdens de Voorronden worden deelnemers geselecteerd voor de Eerste Ronde van het 50ste Internationaal Vocalisten Concours dat van 4 – 14 september 2014 wordt georganiseerd in ‘s-Hertogenbosch. Uit de geselecteerde deelnemers worden kandidaten gekozen voor het IVC Operaconcert op 8 december a.s. in het Theater aan de Parade in
’s-Hertogenbosch. Het aantal inschrijvingen voor het IVC vertoont een stijgende lijn en het IVC verwacht voor deze editie 300 inschrijvingen. De eisen voor het IVC zijn hoog en daarmee zet het IVC in op het selecteren van toptalent.

Er zijn twee categorieën waar de zangers zich voor kunnen inschrijven:
- Opera | Oratorium
- Lied Duo
Een recordaantal van maar liefst 120 jonge zangers, waaronder 13 Lied Duo’s, uit 34 landen heeft zich aangemeld voor deze eerste Voorronden.

Vakjury
De jury voor de eerste Voorronden in Amsterdam bestaat uit:
- Roberta Alexander (sopraan, docent Codarts Conservatorium Rotterdam)
- Miranda van Kralingen (sopraan, artistiek directeur Opera Zuid Maastricht)
- Marion van den Akker (mezzosopraan , docent Prins Claus Conservatorium Groningen)
- Alexander Oliver (hoofd van de Opera Academie van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Conservatorium van Amsterdam)
- Albert Bonnema (tenor) op 24 november
- Meinard Kraak (bariton, zangpedagoog)
- Hans Eijsackers (pianist, hoofdvakdocent Lied aan de Hochschule für Musik in Düsseldorf)
- Nicolas Mansfield (tenor, algemeen directeur Nederlandse Reis Opera) op 23 november

Publiek
De Voorronden vinden op zaterdag 22 en zondag 23 november plaats van 10.00 uur tot 22.30 uur in het Conservatorium van Amsterdam en zijn toegankelijk voor publiek. Toegangskaarten -zolang de voorraad strekt- zijn verkrijgbaar aan de IVC balie in het Conservatorium, Oosterdokskade 151, 1011 DL Amsterdam. Dagkaart (incl. avond): € 15 en avondkaart: € 7,50.

Jubileumjaar 2014
Op 28 en 29 juni 2014 zullen wederom Voorronden voor het Internationaal Vocalisten Concours 2014 plaatsvinden en wel in ’s-Hertogenbosch. Daarnaast is het mogelijk voor zangers van buiten West-Europa zich aan te melden door inzending van YouTube video’s. Het IVC heeft zeer goede ervaringen met deze procedure. Het 50ste Internationaal Vocalisten Concours vindt plaats van 4 t/m 14 september 2014 in Theater aan de Parade in 's-Hertogenbosch. Een bijzonder jubileumjaar, de Stichting ’s-Hertogenbosch Muziekstad, verantwoordelijk voor het IVC, bestaat in 2014 tevens 60 jaar.

NOOT VOOR DE REDACTIE
Voor meer informatie, fotomateriaal e.d. kunt u contact opnemen met:
Internationaal Vocalisten Concours
E-mail: info@ivc.nu
Telefoon: 073 – 69 00 999
Contactpersoon: Annett Andriesen, directeur (06 205 703 85)

Over het Internationaal Vocalisten Concours
Het Internationaal Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch (IVC) is in 1954 opgericht en sindsdien het enige internationale klassieke zangconcours in Nederland dat zich naast opera ook richt op oratorium en lied. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan 20ste eeuwse en eigentijdse muziek. Het is een unieke culturele instelling binnen de Podiumkunsten en nauw verbonden met de provincie Noord-Brabant en ’s-Hertogenbosch.
Het IVC heeft zich in de afgelopen 6o jaar stevig verankerd in de wereld van de internationale klassieke zangconcoursen en is daarmee een cultureel visitekaartje voor Nederland. Het IVC is lid van de Federatie van Internationale Muziekconcoursen (World Federation of International Music Competitions – WFIMC). Het IVC is een pleitbezorger van vocale muziek in combinatie met het ontdekken van jong talent.
Het IVC voert wat zij zelf noemt 'Triple 0 Status': Ontdekken, Ontwikkelen en Overdragen. Ontdekken tijdens het concours. Ontwikkelen door masterclasses van beroemde zangers die hun kennis en kunde overdragen, trainingsweken, Summerschools en adviezen. Overdragen aan de impresario’s, concert-, opera- en festivaldirecties in het netwerk van het IVC.
Het IVC bevordert de carrière van talentvolle zangers door adviezen en presentatie aan jury’s, concertdirecties, castingdirectors, impresario’s, media en concert- en theaterpubliek. De jury's voor zowel de Voorronden als het Concours zelf worden samengesteld uit een combinatie van beroemde zangers en vertegenwoordigers uit de opera- en concertwereld. Er wordt samengewerkt met diverse podia.
Het IVC is een springplank geweest voor vele internationaal bekende zangers, die zich nog altijd verbonden voelen met ons, in veel gevallen als ambassadeur voor het IVC optreden en hun medewerking verlenen aan IVC activiteiten. Prijswinnaars in de afgelopen 60 jaren waren onder meer Elly Ameling, Jules Bastin, Measha Brueggergosman, Cora Burggraaf, John Bröcheler, Viorica Cortez, Illeana Cotrubas, Thomas Hampson, Howard Haskin, Robert Holl, Petra Lang, Yvonne Minton, Nelly Miricioiu, Jard van Nes, Jevgeni Nesterenko, Vladimir Pankratov, Margriet van Reisen, Lenneke Ruiten, Wolfgang Schöne, Henk Smit, Elzbieta Szmytka, Pretty Yende, Ruth Ziesak.
Sinds 2007 wordt het Internationaal Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch geleid door mezzosopraan Annett Andriesen, eveneens prijswinnares van het IVC.
Het 50ste IVC vindt plaats van 4 t/m 14 september 2014 in Theater aan de Parade in 's-Hertogenbosch.