53ste Internationaal Vocalisten Concours - Lied Duo
20 t/m 24 november 2019

Nieuws

Placeholder

Matthäus-Passion met internationale topcast

14 maart 2016 IVC prijswinnaars soleren tijdens uitvoeringen in Oisterwijk op 20 maart en in Heusden op 24 en 25 maart.

Voor veel muziekliefhebbers componeerde Bach de muzikale opmaat naar Pasen. Op Palmzondag 20 maart zal in de prachtige St. Petruskerk te Oisterwijk de Matthaus-Passion van J.S. Bach voor de zesde achtereenvolgende keer worden uitgevoerd.
In de voorbijgaande jaren is dit evenement uitgegroeid tot een van de meest aansprekende Matthaus-Passion-tradities die zich qua belangstelling niet meer beperkt tot de regio, maar inmiddels bezoekers trekt uit het hele land.

De jaarlijkse uitvoering in Oisterwijk neemt iedere aanwezige (zowel luisteraar als uitvoerende) mee in het passieverhaal, waarbij de muzikale expressie en tekstbeleving hand in hand gaan.

De Matthäus-Passion 2015 was een groot succes!
Lees de recensie:Matthäus in Oisterwijk raakt recht in de ziel

Wij u nu graag uit voor de Matthäus-Passion op Palmzondag 20 maart 2016.

Uitvoerenden:
Stephan Adriaens - Evangelist
Martijn Sanders - Christus
Bernadeta Astari - sopraan
Francine Vis - mezzosopraan (foto)
Stephen Chambers - tenor
Milan Siljanov - bas-bariton
Freek Borstlap - gamba
Vocaal Ensemble Markant
Maasstedelijk Jongens- en Meisjeskoor
Kamerorkest Concerto Brabant
Het geheel staat o.l.v. dirigent Bernhard Touwen

Toegangskaarten à € 32,50 inclusief programmaboekje zijn te verkrijgen door een email te sturen naar: info@matthauspassionoisterwijk.nl.

Lezing
Op donderdag 17 maart zal dhr. Leo Wolfs een lezing geven over Bach’s Matthäus-Passion in de Petruszaal van de Petruskerk te Oisterwijk. Deze lezing vangt aan om 19.30 en duurt tot ca. 21.30 uur.
Kosten voor deze lezing zijn €10,00 p.p. inclusief een kopje koffie/thee.
Tevens is er gelegenheid om uw toegangskaart voor de uitvoering van 20 maart aan te schaffen, alleen op deze avond voor de speciale prijs van € 25,00!
Ook wordt u in de gelegenheid gesteld om deze avond een boekje met tekst in het Duits en Nederlands en een beschrijving van muzikale wetenswaardigheden aan te schaffen. Een aanrader bij de lezing, maar zeker bij het concert.
Aanmelden voor de lezing kan ook via bovenstaand e-mailadres.

Voor alle informatie en/of telefonische reservering kunt u bellen met:
Hedwig van Grinsven: 073 - 6104405 / 06 - 12337956.
www.matthauspassionoisterwijk.nl

Flyer -MP-Oisterwijk -2016

Op 24 en 25 maart zijn in vestingstad Heusden eveneens uitvoeringen van Bachs meesterwerk met dezelfde cast.
Witte Donderdag 24 maart 2016 - 19:00 uur en Goede Vrijdag 25 maart 2016 - 11:00 uur.
Grote- of Catharijnekerk - Burchtstraat 2 te Heusden (NB)

Kerk geopend half uur voor aanvang
Uitvoering eindigt op donderdag rond 22:30 (inclusief korte pauze), op vrijdag is er een pauze voorzien van 12:15 tot 13:45 uur.

Datum: 24 maart 2016
Tijd: 19:00 uur
Locatie: Grote of Catharijnekerk, Heusden
Meer info: www.heusdenvestingklassiek.nl
Prijs € 37 incl. koffie/thee en programmaboekje








Datum: 25 maart 2016
Tijd: 11:00 uur
Locatie: Grote of Catharijnekerk, Heusden
Meer info: www.heusdenvestingklassiek.nl
Prijs € 46 incl. koffie/thee en programmaboekje


Flyer Mp -2016

BIOGRAFIEËN

Bernadeta Astari - Sopraan

Bernadeta AstariDe Indonesische sopraan Bernadeta Astari kwam in 2006 naar Nederland om zang te studeren bij Henny Diemer aan het Utrechts conservatorium waar ze in 2012 cum laude slaagde. Zij heeft verschillende prijzen gewonnen, zoals Prinses Christina Concours 2007, The Dutch Classical Talent 2012, en Jeugd prijs van de provincie Noord-Brabant op het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. Zij is op dit moment gecoacht door Jennifer Dakin en Brian Masuda. 
Ze volgde diverse masterclasses, chamber music festivals, en vertolkte rollen in oratorium en opera producties in in Nederland, Frankrijk, België, Wenen, Singapore, en Indonesië. Ze nam deel in een aantal producties van Nederlandse Reisopera, Opera Studio Nederland, Dutch National Opera Academy, Nieuw Kamer Orkest, Studio 32 Utrecht, en chambersounds Singapore. Ook concerten met de cellogroup van het Koninklijk Concertgebouworkest en de Nederland Radio Kamer Filharmonie. In Maart 2014 was zij te zien in de Opening van Nuclear Security Summit 2014, in aanwezigheid van 53 wereldleiders in Den Haag. Sinds 2009 werkt zij samen met Kanako Inoue (piano). Zij werd genomen aan de internationale lied masterclass van het Franz-Schubert-Institut in Baden bei Wien (Oostenrijk). Zij traden op in een aantal belangrijke concertzalen in Nederland, Japan, en Indonesië en had een CD 'Perjalanan' (Reis) samen opgenomen.
Zij was verbonden aan de Opera Studio Nederlanden in 2012, en op dit moment maakt ze deel uit van het Zangers Ensemble van de Nederlandse Reisopera. Zij heeft in Fairy Queen, het 1e Fairy, Mistery, en Spring gezongen, en was zij ook het understudy van Lëila in Parelvissers. En zij vertolkte de rol van l'Amour in de Reisopera-productie Orphée et Eurydice.


Fancine Vis - Mezzosopraan

Francine VisMezzosopraan Francine Vis studeerde bij de Franse sopraan Valérie Guillorit aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij in 2009 haar masterdiploma met onderscheiding heeft behaald. In 2013 studeerde ze af bij Kirsten Buhl Møller aan de Koninklijke Deense Opera Academie te Kopenhagen. Rollen op haar repertoire zijn onder andere Dorabella in Cosi fan tutte en Cherubino in Le nozze di Figaro (Mozart), Concepcion in l’Heure espagnole (Ravel), de titelrol in Ariodante en Sesto in Giulio Cesare (Händel), Popova in The Bear (Walton), Octavian in Der Rosenkavalier (Strauss).
In het Holland Festival 2011 zong zij de rol van Squirrel in Richard Ayres’ opera The Cricket Recovers, geregisseerd door Pierre Audi. Bij de Koninklijke Deense Opera zong zij Flora in Verdi’s La Traviata in 2012 en Mercedes in Bizet’s Carmen in 2013. Francine is een veelgevraagd soliste in zowel oratorium, romantisch als hedendaags repertoire. Zij zong onder andere met het Asko/Schönberg Ensemble, Concerto Copenhagen, The Orchestra of the Age of Enligthenment, Malmö Symfonie orkest olv Marc Soustrot, Orchestre de chambre de Génève, Helsingborg Symfonieorkest, Camerata Øresund, Mogens Dahl Kammerkor, Copenhagen Philharmonic, de Nederlandse Händelvereniging, het Berlage Saxophone Quartet en het Athelas Ensemble. 
Bij het IVC te ’s-Hertogenbosch in 2014 won zij de Händel Engagement Award en de Diorapthe Award voor de beste uitvoering van Willem Jeths’ speciaal voor de gelegenheid geschreven compositie. Met pianist Christian Westergaard won zij de eerste prijs in het Copenhagen Lied-Duo Competition 2015.


Stephen Chambers - Tenor

Stephen Chambers

New Zealand/British tenor Stephen Chambers holds a BSc in Physiology, as well as a MusB(Hons) from the University of Otago, a GPD(Opera) from the Boston Conservatory, and an MMus(Opera) from the Royal Scottish Academy of Music and Drama.
Operatic roles played by Stephen include Ferrando in Così fan tutte, Soldier in The Emperor of Atlantis, Arturo in Lucia di Lammermoor, Albert in Albert Herring, Male Chorus in The Rape of Lucretia, Peter Quint in The Turn of the Screw, Tamino in Die Zauberflöte, The Schoolmaster in The Cunning Little Vixen, and Lt. Bonner in War & Peace. 
In 2010 he made his debuts at the BBC Proms as a soloist in Vaughan Williams’ Serenade to Music (BBC SSO / Runnicles), and at the Edinburgh Festival as a Trojan man in Idomeneo (SCO / Norrington). 
Stephen studied with Stephen Robertson while on the Opera Course and during his post as a Young Artist in Residence at the RSAMD (now RCS), as the recipient of the ABRSM International postgraduate scholarship. Stephen has also been supported by the Sir James Caird’s Travelling Scholarships Trust. 
Stephen has been a Britten-Pears Young Artist, is a Samling Artist & has attended the Festival d’Aix-en-Provence Summer académies. 
Stephen has covered roles for Scottish Opera and Glyndebourne Festival and Touring Opera. He most recently studied at the Welsh International Academy of Voice in Cardiff with Dennis O’Neill & Nuccia Focile. 
In 2013, Stephen won 2nd prize in the Veronica Dunne International Singing competition in Dublin, Ireland, where he also took the Anthony Kearns prize for best male singer & the Handel Prize. He was also 2nd in the London Handel Competition. 
In 2014 Stephen was a finalist in both the Belvedere International competition in Dusseldorf, Germany & the Concorso Musica Sacra in Rome, Italy.
Stephen was in the Opernstudio for the Berlin Staatsoper im Schiller Theater 2013-15. Roles for his two seasons there include Banquo (Macbeth by Sciarrino), the Messenger (Aida), 3rd Jew (Salome), Scaramuccio (Ariadne), Gastone (Traviata), Spoletta (Tosca), Melot (Tristan)
Stephen is now engaged at the Landestheater Detmold where his roles include Belfiore (Die Gärtnerin aus Liebe), Alfred (Fledermaus), Chateauneuf (Zar und Zimmermann).


Milan Siljanov - Bass-baritone

Milan SiljanovMilan Siljanov is currently on the Opera Course at the Guildhall School of Music & Drama, under the tutelage of Prof Rudolf Piernay. He is last year’s winner of the prestigious Wigmore Hall/Kohn Foundation International Song Competition in London. 
In 2014, he was awarded both the first prize and audience prize (Lied Duo category) at the 50th International Vocal Competition in ‘s-Hertogenbosch. 
Milan was a finalist in the Guildhall School of Music & Drama “Gold Medal” 2015 and is the recipient of the Independent Opera Voice Fellowship. His studies have been generously supported by The Worshipful Company of Wax Chandlers and the Independent Opera Voice Scholarship. He is also a Samling Artist of 2015. 
Recent operatic appearances include Collatinus in Britten’s The Rape of Lucretia (Guildhall School), Arlecchino in Wolf-Ferrari’s Le donne curiose (Guildhall School) and Figaro in Mozart’s Le nozze di Figaro (Guildhall School, Opera Scenes). 
Future appearances include Leporello in Mozart’s Don Giovanni at the Verbier Festival, Bluebeard’s Castle by Bartok with the Cambridge Philharmonic, recitals at the Perth International Festival of Arts and Wigmore Hall. 
Starting in September 2016, he will join the Young Artist Programme at the Bayerische Staatsoper München.

Stephan Adriaens - Evangelist (tenor)

Stephan AdriaensDe licht-lyrische tenor Stephan Adriaens studeerde solozang met specialisatie Opera bij Axel Everaert aan het Conservatorium te Maastricht. Hij volgde masterclasses bij onder andere John Bröcheler en Sigrid van der Linden. In zijn carrière als oratoriumsolist heeft Stephan een groot enthousiasme ontwikkeld voor de werken van de familie Bach, zowel vader als zonen. Desondanks houdt hij zijn repertoire liefst zo breed mogelijk. Hij was te horen in onder andere de Mariavespers van Monteverdi, Membra Jesu nostri van Buxtehude, Matthäus-Passion van J.S. Bach, Auferstehung und Himmelfahrt Jesu van C.Ph.E. Bach, Stabat mater van J. Haydn, Petite Messe solennelle van Gounod en de Berliner Messe van A. Pärt. Zijn operadebuut maakte Stephan in L’enfant et les sortilèges (Ravel), waarin hij alle tenorrollen vertolkte. Vervolgens zong hij: Des/Pete in de wereldpremière van The rage of life van Katz-Chernin, Le tavernier in Duc d’Albe van Donizetti, Duca di Mantova in Rigoletto van Verdi, Adam in Der Vogelhändler van Zeller, Loekasj in Tsjarodejka van Tsjaikovski en Fritz in La grande duchesse de Gérolstein van Offenbach. Ook maakte hij met pianiste Tonie Ehlen de eerste cd-opname van Nocturne van Ben van Beurden en werkte hij mee aan het televisieprogramma Szarkowicz Hotel.


Martijn Sanders - Christus (bariton)

Martijn SandersBariton Martijn Sanders studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Henny Yana Diemer en aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen. Ook volgde hij lessen bij onder meer Thomas Hampson en David Wilson-Johnson en was hij lid van Operastudio Nederland. Nadat hij een eerste prijs won op het Nico Dostal concours in St Pölten (Oostenrijk) debuteerde hij in 1999 in Wenen ter gelegenheid van de Wiener Mozartwoche als Papageno (Zauberflöte). Ook zong hij in datzelfde jaar de rol van Dandini (Cenerentola-Rossini) in het festival van Rheinsberg. Daarna zingt hij rollen bij o.a. de Wiener Kammeroper, Stadtheater Baden, Opera Trionfo, de Nationale Reisopera, de Nederlandse Opera en op verschillende internationale festivals. Ook als liedzanger en concertsolist heeft Martijn Sanders een grote reputatie opgebouwd en is hij te horen op de belangrijkste podia in binnen- en buitenland. Tot zijn recente engagementen behoren o.a. Bachs Matthäus-Passion met het Residentie Orkest o.l.v. John Nelson, Joseph in Berlioz’ L’ enfance du Christ met het Brabants Orkest o.l.v Michael Tabachnik, L’ami in Debussy’s La chûte de la maison, Usher met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v Edo de Waart en met datzelfde orkest o.l.v. Alexander Liebreich de Don Quichotteliederen van Ravel en Ibert. Met het Limburgs Symfonie Orkest werkte hij samen in Mahlers Lieder eines Fahrenden Gesellen en met leden van het Belgrade Philharmonic Orchestra was hij afgelopen december te horen in Poulencs Le Bal Masque.

Vocaal Ensemble MarkantVocaal Ensemble Markant

Het Vocaal Ensemble Markant, onder leiding van Bernhard Touwen, brengt een breed repertoire aan composities, variërend van Renaissance tot eigentijds werk. In de loop van de jaren zijn diverse cd-opnamen verschenen, de concerten worden met veel applaus, waardering en lovende recensies ontvangen. Een aantal concerten is live via radio en televisie uitgezonden. Dit inmiddels landelijk bekend staande ensemble bestaat uit geschoolde en zeer ervaren zangers. Zo zong het koor diverse malen op uitnodiging van het Internationaal Vocalisten Concours uit ’s-Hertogenbosch en de organisatie van de Grote Kerk te Naarden.
Sinds 2002 werkt Markant nauw samen met de Stichting Heusden-Vesting Klassiek en verzorgt hiervoor jaarlijks Passie- en Kerstconcerten. Uitvoeringen van o.a. de Matthäus-Passion vinden sindsdien plaats in het vestingstadje Heusden, maar ook in Laren, ’s-Hertogenbosch, Zaltbommel en Oisterwijk hebben uitvoeringen van dit meesterwerk plaatsgevonden. Ook de media hebben het ensemble ontdekt, zo mocht Markant zich in 2009 bij de uitvoering van de Matthäus-Passion verheugen op belangstelling van het NOS-Jeugdjournaal en het NOS Radio 1 journaal.
Markant blijft zich voortdurend ontwikkelen en kwaliteitsverhogend werken. 
Onder leiding van de wereldvermaarde mezzosopraan Jard van Nes kreeg het koor een workshop ‘Matthäus-Passion’ en 'Hohe Messe'. Ook volgde Markant een workshop bij de King's Singers. 
Markant heeft een nauwe samenwerking met het kamerorkest Concerto Brabant, voorheen Musica Ducis brabantiae uit ’s-Hertogenbosch.


Bernhard Touwen - Dirigent

Bernhard TouwenIn resp. 1994 en 1996 behaalde Bernhard Touwen zijn pianodiploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus aan het Rotterdams Conservatorium bij Aquiles Delle Vigne. Als pianist begeleidt hij koren en zangers en treedt hij ook solistisch op. 
Met sopraan Heleen Koele vormt hij een vast duo. Ze leggen zich toe op de liedkunst in zijn meest authentieke en pure vorm, waarbij de interactie en muzikale communicatie met het publiek het belangrijkste uitgangspunt is. Ook vormt Bernhard met de Russische pianiste Julia Achkinazy een pianoduo. 
Na enkele kleinere optredens heeft hun eerste grote optreden plaatsgevonden op 20 april 2013 in de grote zaal van het Isalatheater in Capelle aan den IJssel. Op 11 augustus traden ze op in St. Petersburg, Rusland. Na zijn pianostudie heeft Bernhard zich verder bekwaamd als dirigent. In 2000 sloot hij zijn 2e fase studie zeer succesvol af.
Bernhard heeft vele werken voor koor en orkest gedirigeerd waaronder het Requiem op. 60 van Rheinberger (Nederlandse première) de grote missen, Die Schöpfung, Stabat Mater en Die sieben letzte Worte van Haydn, de Messiah van Händel, Litanieën, Vesperae, het Requiem en Davidde Penitente van Mozart, de Mis in C van Beethoven, het zelden uitgevoerde maar magistrale, grootse oratorium Moses van Bruch, Lauda Sion, het Lobgesang en de Elias van Mendelssohn, de Psalmensymfonie van Strawinsky, Ein Deutsches Requiem, het Schicksalslied en de Altrhapsodie van Brahms, Requiem van Duruflé, Miserere van Rossini, Kullervo van Sibelius, de Johannes- en Matthäus Passion en het Weihnachts- en Osteroratorium van Bach. 
Sinds 2008 is Bernhard artistiek leider en chefdirigent van het kamerorkest Concerto Brabant; hiermee voert hij jaarlijks meerdere programma’s uit. In december 2009 debuteerde Bernhard bij het Nederlands Kamerkoor en het Combattimento Consort. Met dit wereldberoemde gezelschap dirigeerde hij een zeer geslaagde uitvoering van het integrale Weihnachtsoratorium in een uitverkochte Grote Kerk te Naarden. ‘Een opmerkelijke prestatie’ aldus Dagblad Trouw. 
In juni 2013 werd Bernhard geselecteerd om een belangrijke internationale dirigenten masterclass te volgen o.l.v. de beroemde pedagoog Jorma Panula met het Janacek Philharmonic Orchestra. Hij maakte daar grote indruk met zijn interpretatie van o.a. Janaceks Taras Bulba en Brahms’ Tragische Ouverture.
Zijn interpretaties van zowel de barokke werken als de romantische werken worden alom geprezen. Recentelijk ontlokte zijn uitvoering van de 40e symfonie van Mozart veel enthousiaste reacties, evenals dat het geval was bij de even feestelijk als intense uitvoering van de Messiah van Händel.

IVC luistert naar (Let op: u heeft een Spotify account nodig om de muziek te kunnen beluisteren)