52eeditie
52ste Internationaal Vocalisten Concours - Opera | Oratorium
7 t/m 15 september 2018

Nieuws

Placeholder

De Stem van Bosch 2017 - Dag voor amateurzangers

06 januari 2017 Op zondag 29 januari de tweede editie van 'De Stem van Bosch' met o.m. Francis van Broekhuizen en Henk Poort.

Na de succesvolle Stem van Bosch dag voor amateurzangers in 2014 organiseert het IVC in samenwerking met Jheronimus Bosch 500: 'De Stem van Bosch 2017' op zondag 29 januari 2017.

Evenement
Een dag met masterclasses voor amateur opera/operette en musical zangers. Amateurzangers krijgen de gelegenheid zich te laten horen aan professionals tijdens masterclasses met een wedstrijdelement!

Wanneer 
Zondag 29 januari 2017 van 10.30 – 19.00 uur.

Voor wie 
Voor iedereen die graag zingt of het nu solistisch is of in een koor of bij een opera-of operettevereniging. Leeftijd vanaf 18 jaar.

Waar
In alle zalen van PERRON-3, Hoff van Hollantlaan 1 in Rosmalen.

Masters
Roberta Alexander, Maaike Widdershoven, Francis van Broekhuizen, Rein Kolpa en Henk Poort zullen opera- en musical tips geven aan de zangers tijdens masterclasses. Ze worden terzijde gestaan door pianisten.

Inschrijving 
Inschrijvingskosten bedragen € 40 per deelnemer. Inschrijving sloot op 15 november 2016. 

Publiek
Alle workshops en de slotpresentatie zijn toegankelijk voor publiek, entreeprijs € 10, studenten € 5. Kaartverkoop via de ticketshop van PERRON-3, tel. 073-850 7550.

Programma
Vanaf 9.00 uur ontvangst, 10.00 uur opening, 10.30 uur aanvang openbare masterclasses tot 16.00 uur, met lunchpauze. Om 16.30 uur aanvang Finale en prijsuitreiking. Er kunnen max. 55 zangers actief deelnemen in de masterclasses (op volgorde van aanmelding). De deelnemers worden verdeeld over de vijf masters en krijgen in bijzijn van elkaar les. Elke deelnemer presenteert zichzelf door het zingen van een of meerdere aria’s/songs, waarna de master hier met de deelnemer aan werkt. Uit elke groep wordt een zanger gekozen voor de Finale presentatie. Na afloop van de Finale in de Grote Zaal volgt de prijsuitreiking en de nazit.

Repertoire
De deelnemers bereiden twee stukken naar keuze voor uit opera/operette of musical repertoire.

Prijzen
Er zijn prijzen te winnen! Een hoofdprijs van € 350 voor Opera/Operette en voor Musical, een tweede prijs van € 150 voor beide categorieën en als derde prijs voor beide categorieën twee entreekaarten voor een masterclass tijdens het 51ste IVC in september 2017. 

Organisatie
Het Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch houdt van 7 t/m 16 september 2017 de 51ste editie van het Concours. Op zondag 29 januari 2017 organiseert het IVC als opmaat voor het Concours samen met Jheronimus Bosch 500, een dag speciaal voor amateurzangers. Het IVC wil met deze dag een brug slaan tussen de werelden van professionele zangers en amateurs.

Presentatie & Ledenwerving
Tijdens deze dag voor amateurzangers bestaat de mogelijkheid voor zangkoren, organisaties en opleidingen zich in stands te presenteren in de Foyer van Theater aan de Parade. Zij kunnen gedurende deze dag geïnteresseerden informeren over hun activiteiten en nieuwe leden of leerlingen werven.

Kaartverkoop publiek
€ 10 / € 5 (t/m 18 jaar, CJP, studentenkaart)

Toegangskaarten zijn verkrijgbaar via de ticketshop van PERRON-3. 

Perron-3, Hoff van Hollantlaan 1 in Rosmalen.
Telefonisch reserveren via 073-850 7550


Roberta Alexander

Roberta AlexanderDe van geboorte Amerikaanse, in Nederland woonachtige sopraan Roberta Alexander geniet internationale faam; onvergetelijk zijn haar interpretaties van bijvoorbeeld de titelrol in Janaceks Jenufa (een Glyndebourne-productie, nu ook verkrijgbaar op Virgin Video), Mimì in Puccini's La Bohème, en in het bijzonder de grote Mozartrollen van haar stemvak zoals Fiordiligi (Cosi fan tutte), Donna Elvira (Don Giovanni) en Vitellia (La Clemenza di Tito).

Roberta Alexander is een regelmatige gast op de belangrijkste operapodia, waaronder het al genoemde Glyndebourne, de Metropolitan Opera New York, het Royal Opera House Covent Garden en de operahuizen van Berlijn, Hamburg, Wenen, Zürich, Amsterdam en Venetië. Zojuist herhaalde Roberta Alexander haar vertolking van Jenufa nogmaals in concertante uitvoeringen met het Philadelphia Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle, zowel in Philadelphia als in Carnegie Hall in New York.

Naast haar operacarrière wordt Roberta Alexander evenzeer gewaardeerd als concertzangeres. Groot succes oogstte ze o.a. met Ravels Shéhérazade met het NDR-Sinfonieorchester o.l.v. André Previn (incl. TV-uitzending in geheel Europa). Ze trad op met onder meer de Wiener Philharmoniker, met het London en het Royal Symphony Orchestra, het Koninklijk Concertgebouw Orkest, het Cleveland Orchestra, het orkest van de Bayerische Rundfunk en de symfonie-orkesten van Cincinnati, Atlanta en Dallas.
De sopraan werkte samen met dirigenten van naam: Vladimir Ashkenazy, Sir Colin Davis, Carlo Maria Giulini, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, James Levine, Andrew Litton, Jesus Lopez-Cobos, Zubin Mehta, Leonard Slatkin, Edo de Waart, David Zinman. Met Seiji Ozawa en het Boston Symphony Orchestra zong ze in Mendelssohn's A Midsummernight's Dream, Tsjaikovsky's Roméo et Juliette en de wereldpremière van Kirchner's Of things exactly as they are. Copland's In the beginning voerde ze uit met Michael Tilson Thomas en het San Francisco Symphony Orchestra.

Roberta Alexander is bovendien een uiterst communicatief recital-zangeres. Ze werd uitgenodigd in de series van Carnegie Hall New York, de Philadelphia Chamber Music Society, de Wiener Musikverein, de Wigmore Hall in Londen, het Amsterdamse Concertgebouw en de beroemde serie van de Vocal Arts Society in Washington DC.

Haar omvangrijke discografie bij de labels Etcetera, Philips, Sony, Teldec en BMG reflecteert haar affectie met uiteenlopende genres en stijlperiodes: liederen van Barber, Mozart, Bernstein, Ives, Copland, Strauss, Diepenbrock, Castelnuovo-Tedesco, Puccini en Villa-Lobos; Händels Giulio Cesare, Apollo e Dafne, Samson en Theodora; Mozarts Don Giovanni en Idomeneo; zelden uitgevoerde en opgenomen werken als Goldschmidts Der gewaltige Hahnrei en Beatrice Cenci; Robert Heppeners liederen op teksten van Ezra Pound en de met een Edison bekroonde opname van de orkestliederen van Andriessen. Roberta Alexander is een bijzonder interpreet van de Amerikaanse muziek, wat ook tot uitdrukking komt in de recente CD-uitgaven Songs my Mother taught me en With You (een anthologie van Broadway-songs).

Roberta Alexander heeft zich inmiddels ontwikkeld in het meer dramatische vak wat onder meer tot uiting komt in haar succesvolle rol-debuut in de titelpartij van Tosca. Zij maakte ook haar roldebuut als Emilia Marty in Janacek's De Zaak Makropulos. Zij zong naast Barbara Hendricks en Julia Migenes één van de engelen tijdens de wereldpremière van Angels in America van Peter Eötvös in Théâtre du Châtelet te Parijs. Sinds 2002 is Roberta Alexander verbonden aan Codarts Hogeschool voor de kunsten in Rotterdam.


www.robertaalexander.com


Francis van Broekhuizen

MD-1609201412086Francis is een van de meest veelzijdige sopranen van Nederland die haar overtuigend zangtalent combineert met een unieke en ontwapende podiumpersoonlijkheid!

Sinds 2005 is Francis freelance operazangeres. Ze studeerde in 2004 Cum Laude af aan het Conservatorium van Amsterdam en The Dutch National Opera Academy. In 2004 was Francis finaliste en prijswinnares tijdens het Cristina Deutekom Concours te Enschedé.

Haar stemvak is Dramatische sopraan. Naast haar werk in opera geeft Francis lied-recitals en is ze regelmatig als gast te horen in diverse radio en tv- programma's.

Francis is voornamelijk werkzaam in Nederland heeft als lid van het solisten ensemble veel rollen gezongen bij Opera Zuid, Opera Trionfo, Opera Spanga en de Nederlandse Reisopera. Zo was ze bijvoorbeeld te horen in o.a.: Suor Angelica, Rusalka, Die Lustige Witwe, Cendrillon, de Speler, Les Aventures du Roi Pausole, Mirandolina, Elektra, Donna Giovanna, Falstaff, Carmen en Owen Wingrave. Ze was in september 2013 te zien in de Wesendoncklieder Heute van Het Geluid Maastricht (een opmaat naar Tristan en Isolde van de Nationale Reisopera) en in november 2013 als Micaëla in La Tragedie de Carmen (Nationale Reisopera en Het Geluid Maastricht). Opera Spanga heeft ook twee opera speelfilms geproduceerd met Francis in belangrijke rollen: Donna Giovanna (2012) en Gianni Schicchi (2014). Begin 2016 zal Francis te gast zijn in Duitsland bij de opera van Osnabrück.

Samen met haar broer, kunstenaar Tim van Broekhuizen maakt Francis eigen muziektheatervoorstellingen in opdracht. Zo was in 2012 tijdens het IVC Den Bosch Het Lied van Giacomo te zien, en in 2013 de Operastrip Jan Zonder Vrees tijdens de Rotterdamse Orgeldagen.

Met Femke de Graaf en Gregor Bak geeft Francis unieke recitals waarin prachtige muziek samengaan met geestige, leuke en ontroerende verhalen.

In Seizoen 2016/2017 is Francis te zien in Owen Wingrave te Osnabrück.

In de zomer in Spanga als Lady Macbeth in Macbeth van Guiseppe Verdi bij Opera Spanga.

www.francisvanbroekhuizen.nl


Maaike Widdershoven

Maaike WiddershovenMaaike Widdershoven is geboren op Valentijnsdag in 1969 te Epse onder de rook van Deventer. Ze groeide op in Oss, waar ze de middelbare school doorliep en haar eerste schreden in het theater zette.

Ze nam tijdens haar opleiding aan het Kopse Hof te Nijmegen zanglessen en deed na haar propedeuse daar, toelatingsexamen voor het Utrechts conservatorium. Ze werd toegelaten tot het voorbereidend jaar Lichte Muziek Zang. Na twee jaar wisselde ze van opleiding en richtte ze zich op Klassieke Zang. In de zomer van 1995 slaagde Maaike cum laude voor haar uitvoerend musicus examen Zang. Masterclasses volgde Maaike bij onder anderen Margreet Honig en Meinard Kraak.

Zanglessen kreeg ze van Eugenie Ditewig, Robert Bicknell, Alberto ter Doest en op dit moment Setske Mostaert. Interpretatielessen van José Koning, Edwin Rutten en Georgie Fame. Acteerlessen van Jules Croiset, Carel van Vliet, Mara Otten en Wil van Kralingen. 

Van Phantom of the Opera naar opera…

Beroepsmatig was ze enkele jaren voordat zij examen deed reeds met haar zangcarrière begonnen in het ensemble van de Musical “The Phantom of the Opera”. In oktober 1994 kreeg ze de hoofdrol van Christine, die ze meer dan 300 maal, tot augustus 1996 speelde. De maand daarna startte zij in “West Side Story” in de rol van Maria. Tot eind maart 1998 waren de schouwburgen in Nederland en België avond aan avond uitverkocht. Vervolgens vierde Maaike triomfen in de rol van Hodel in de musical “Anatevka”, als Elisabeth in de musical “Elisabeth” en als Joke in de oorspronkelijk Nederlandse musical “Rex”. Na een korte rustperiode deed Maaike mee aan Musicals In Ahoy. 7 voorstellingen voor een publiek van per keer 7000 mensen!! Vervolgens stond Maaike anderhalf jaar lang als de non/gouvernante Maria in “The Sound of Music”. Voor deze rol ontving zij de prestigieuze John Kraaykamp Musical Award 2003 voor de beste vrouwelijke hoofdrol. In het voorjaar 2004 ging ze meteen door naar “Musicals in Concert 2”. Samen met Danny de Munk, Mariska van Kolck, Joost de Jong en Nurlaila Karim

Met gepaste trots heeft ze in mei/juni 2004 de rol van Polly vertolkt in “Die Dreigroschen Oper” van Kurt Weill en Bertolt Brecht. Dit was haar debuut in de opera wereld. Deze productie was namelijk van Opera Zuid!
In het voorjaar 2005 heeft Maaike weer een produktie gedaan bij een operahuis. Deze keer bij Opera Spanga. Zij heeft de rol van Susanna gaan gespeeld in de opera “Sancta Susanna” van Paul Hindemith.
Op 5 mei 2005 heeft Maaike meegewerkt aan een concertante uitvoering van de opera “De Russenoorlog”, een verhaal over Texel in de oorlog, geschreven door W. Barnard en Ed de Boer.

In theaterseizoen 2005/2006 speelde Maaike de rol van juffrouw Doddel in de Opus One familiemusical “Olivier B. Bommel en Tom Poes in de Trullenhoedster”. De rol van Ollie B. Bommel werd gespeeld door Frans Mulder en Jon van Eerd.

Maaike was vanaf oktober 2006 tot half februari 2007 te zien zijn als Gabriëlle in de Operette “La Vie Parissienne” van Jacques Offenbach. Deze Operette was een produktie van het Nederlands Operette Theater in samenwerking met impresariaat Jacques Senf. Tevens was zij te zien als Leonie in “Villa Johanna”; een nieuwe Operette gecomponeerd door Joop Stokkermans in opdracht van Stichting Oss Cultureel.

Maaike zong in seizoen 2007 in “Musical to the Max”. Een intiem Musical concertprogramma waarin ze samen met Tony Neef, Frans Schraven, Joke de Kruijf, Brigitte Nijman een ode brengen aan ‘de Musical’. De muzikale leiding had niemand minder dan Edwin Schimscheimer op zich genomen.
Aansluitend heeft ze in de jeugdopera “The black and the beautiful” de rol van Emilia gezongen. Deze bewerking van Shakespear’s Othello werd geproduceerd door Xynix-opera.

In de zomer van 2009 speelde Maaike Chrysothemis in Elektra van Richard Strauss, één van de zwaarste opera’s die er zijn. Deze geprezen produktie was van opera Spanga.
In het najaar van 2009 zong Maaike in de reprise van “The black and the beautiful” maar nu dan in de grote zalen. Grote furore maakte zij als Micaela in de beroemde opera “ Carmen” van Bizet te Delfzijl.

In seizoen 2010/2011 speelde Maaike de rol van Mary in de succesvolle musical: Volendam. Geproduceerd door De Graaf en Cornelissen producties.
In de zomer van 2011 heeft Maaike de rol van Meg Paige gezongen in de opera Falstaff Rivisto van Guiseppe Verdi geproduceerd door opera Spanga i.s.m. het Rosa Enemble.

In het seizoen 2011/2012 was Maaike samen met Tony Neef, Jenny Arean en Joel de Tombe te zien in een hommage aan Robert Long: Vroeger of later. Deze voorstelling trok door het hele land volle zalen.

In theaterseizoen 2012/2013 was ze weer te zien in een Joop van den Ende theaterproductie, de musical Aspects of Love waarin ze 1 van de 5 hoofdrollen op zich nam. Ze speelde hierin de verleidelijke Italiaanse kunstenares Giulietta Trapani.
Voor deze rol heeft Maaike in 2013 de musical award voor beste vrouwelijke bijrol in een kleine productie gekregen!

In seizoen (2013/2014) stond Maaike samen met Syb van de Ploeg, Laura Vlasblom,Loeki Knol en Stan Limburg in de theatertournee voor de Zonnebloem vereniging. Onder de bezielende muzikale leiding van Eddy van Damme tourden ze door heel Nederland met de muzikale comedy ”De Reünie”.

Maaike heeft Moeder overste gespeeld in ‘ The Sound of Music’ van Stage Entertainment. Seizoen 2014/2015.

In 2015/2016 tourt Maaike als de vrouw van Willem Ruis door heel Nederland in de nieuwe originele Musical ‘Willem Ruis, de show van zijn leven’. Een muziektheaterproductie die gaat over deze flamboyante man; die het Nederlandse televisie-amusement blijvend heeft veranderd. Janke Dekker Producties.

Van alle markten
Maaike houdt van theatermaken en op een creatieve manier met het vak bezig zijn. Zo heeft ze samen met accordeonist Rob Stoop een mooi en humoristisch programma met Nederlandstalig repertoire waarin alles aan bod komt. Samen zijn zij “Pluche & Pikketanis”. Met Sebastiano Zafarana vormt ze het duo “More than Music”, waarmee ze op de bühne staat met een spetterend feestprogramma eventueel aangevuld met twee tot zes danseressen.
De veelzijdigheid van Maaike toont zich ook in concerten met orkest. Zo is ze een veelgevraagd zangeres op bedrijfsevenementen, kerstshows, lustrums met een programma waarin klassiek repertoire hand in hand gaat met musical en pop repertoire.

www.maaikewiddershoven.nl


Rein Kolpa

Rein KolpaDe tenor Rein Kolpa kreeg zijn opleiding aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, waar hij de drama (opera)-opleiding volgde en in 1992 zijn eindexamen Solozang Docerend Musicus behaalde. Hij volgde zomercursussen bij het Europees Centrum voor Opera en Vocale Kunst te Gent en bij het Internationaal Opera Centrum Nederland. Bij Kurt Equiluz en Anthony Rolfe Johnson volgde hij masterclasses. Tevens volgde hij verschillende acteercursussen bij Kemna/vandenEnde.

Tot en met het seizoen 1993/94 had Rein Kolpa een contract bij de studio van de Opera van Keulen. Hier breidde hij zijn operarepertoire uit met o.a. rollen uit Henzes Der Prinz von Homburg (1e Officier), Die Zauberflöte (Tamino), La Finta Semplice (Fracasso), Ariadne auf Naxos (Scaramuccio), Lohengrin en Monteverdi’s L’Incoronazione di Poppea (diverse rollen); deze laatste produktie werd gedirigeerd door René Jacobs. In de nieuwe Kupfer/Conlon-produktie van Shostakovitschs Die Nase speelde en zong Rein Kolpa zes verschillende kleine rollen, waardoor hij vrijwel continu op de bühne aanwezig was. Ook vertolkte hij de rol van Jacquino in Beethovens Fidelio in de Neugebauer/Zagrosek-produktie.
In 1990 maakte Rein Kolpa zijn debuut bij De Nederlandse Opera als Knappe in Parsifal onder Hartmut Haenchen. In 1992 zong en speelde hij in Amsterdam 1st Friend in de wereldpremiere van Life with an Idiot van Schnittke (onder leiding van Rostropovitsch). Bij de Vlaamse Opera was de tenor te horen in de Rosenkavalier-produktie (Valzacchi) van 1992 en later vertolkte hij daar Uldino in Verdi’s Attila.

Bij Opera Zuid zong hij rollen in de producties van Tosca en Martinu’s Julietta, bij de Hoofdstad Operette was hij in Viktoria und ihr Husar te horen, en speelde hij de rol van “Pappacoda” in Eine Nacht in Venedig. Ook werkte hij mee aan nog een serie Wien bleibt Wien.
Bij de Nationale Reisopera zong Rein ondermeer Don Curzio in Le Nozze di Figaro, Toby Higgins in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny en een aantal rollen in “Orfeo” van Monteverdi.

Ook zong hij in drie serie’s Wien bleibt Wien met Marco Bakker waarvan een CD-opname gemaakt is.
Tijdens het Broomhill Festival 1993 was de tenor te horen/zien als Brighella/Tanzmeister in Ariadne onder leiding van Nicholas Cleobury en regisseur Jonathan Miller; in 1994 keerde hij naar Broomhill terug voor de rol van Flute in Brittens A Midsummernights Dream. In januari 1994 werkte de tenor mee aan de AHOY-produktie van I Pagliacci (Beppe).
In het seizoen 1994/95 zong de tenor o.a. in verschillende produkties aan de Opera van Braunschweig: Salomé (1e en 4e Jood) en Norma (Flavio). Tevens werkte hij mee aan een serie operette-concerten onder de titel Wien bleibt Wien. Daarnaast stond een nieuw werk van Chiel Meijering (St. Louis Blues) op het programma en deed hij in Zwitserland mee in een produktie van “My Fair Lady” (Freddy). Hij besloot het seizoen met Don Giovanni (Don Ottavio) in het Chichester Festival.

In het voorjaar van 2007 heeft Rein de rol van “Cornelis Tromp” gezongen en gespeeld in de moderne opera Bestevaer over Michiel de Ruyter en Cornelis Tromp t.g.v. het “De Ruyter-jaar”. In dat jaar was Rein ook te zien in La Vie Parisienne van het Nederlands Operette Theater, waar hij de rollen van “Frick” en “De Braziliaan” voor zijn rekening nam.

Naast zijn opera-activiteiten begeeft Rein zich op het gebied van oratorium. Onder leiding van dirigenten als Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, Jos van Veldhoven, Barend Schuurman en Jan Pasveer soleerde hij in vele oratoria. Vrijwel alle standaard oratoria heeft Rein op z’n repertoire en voert hij regelmatig uit.

Musical heeft ook zeer de interesse van Rein Kolpa. Sinds zijn Nederlands/Vlaamse debuut als Utterson en alternate “Jekyll” in Jekyll and Hyde bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen heeft hij vele hoofdrollen in musicals gespeeld.
In het seizoen ’98-’99 zong hij in de succesvolle productie van Les Misérables in Antwerpen de rol van “Marius”. Zoals reeds vermeld speelde Rein de rol van “Freddy” in My Fair Lady in een Zwitserse reisproductie. In het seizoen 2000/2001 stond hij in de Musical 42nd Street bij Joop van den Ende in de rol van “Billy Lawlor”.
In 2002 was Rein Kolpa te zien als de “Prins” in de Studio 100-productie Sneeuwwitje en hij was in 2003 te zien als “Aramis” (een van de 3 Musketiers) in de Joop van den Ende-produktie 3 Musketiers. Daarna stond Rein als een van solisten in de show van Wentink-Events NovoMundo. In seizoen 2009-2010 speelde hij “Kapitein von Trapp” in de nieuwste Sound of Music in theater De Efteling. Rein speelde van September tot November 2009 ook in Piaf – De Musical o.a. de rol van “Papa LePlee”. In 2011 heeft Rein de rol van “Eisenstein” in Die Fledermaus gespeeld.
De stem van Rein Kolpa is ook op CD verschenen: in 1992 als Steckel in Die Feuerbrunst van Haydn onder leiding van Frank van Koten; in 1993 als Beppe/Arlecchino in I Pagliacci met het Boedapest Opera Koor en Orkest onder leiding van Roberto Paternostro. Tevens nam hij La Vera Constanza van Haydn en Life with an Idiot van Schnittke op. Wien Bleibt Wien met o.a. Marco Bakker is ook op CD uitgekomen. Ook heeft Rein Kolpa verschillende musicals opgenomen zoals Les Misèrables, 42nd Street en Sound of Music en heeft Rein twee nummers ingezongen op de CD “Decipher” van de Gothic Rockgroep “After Forever”.

Rein zong voor een 20.000-koppig publiek bij een openluchtconcert op de Herengracht, waar hij samen met Geraldina Trovato de hit Vivere zong. Dit concert werd uitgezonden in heel Europa.

Van september 2008 tot April 2010 was hij te zien als “Kapitein von Trapp” in de V&V-Theaterproducties/Efteling-productie van de Sound of Music in theater De Efteling. In februari 2009 werkte Rein mee aan de CD-opname van het door Steve Dobrogosz nieuwgeschreven stuk My Rose. In mei 2009 heeft dit stuk haar wereldpremière beleefd. Van september tot november 2009 heeft hij o.a. Papa LePlee gespeeld in de succesvolle musical “Piaf” en vanaf november 2009 was Rein opnieuw te bewonderen als “Kapitein von Trapp” in de Sound of Music in Theater de Efteling en op tournee door Nederland. In 2011 speelde hij de rol van Elfenkoning “Oberon” in de musical “Droomvlucht” van Joop vd Ende-Producties en De Efteling. Vorig jaar zong Rein de mannelijke hoofdrol in de nieuw geschreven opera “JHeronimus” ter gelegenheid van het jubileumjaar van Jheronimus Bosch.

Vorig jaar heeft Rein in de laatste versie van de “Sound of Music” 3 maanden de rol van Maximiliaan Dettweiler gespeeld en ook nog 2 weken de rol van “Kapitein von Trapp”. 

www.reinkolpa.nl


Henk Poort

Henk PoortDe bariton Henk Poort (1956) begon zijn muzikale en vocale opleiding aan het Sweelinck Conservatorium in zijn geboortestad Amsterdam. 
Al tijdens zijn studie vestigde hij de aandacht op zich door het eerste Cristina Deutekom Concours te winnen.
Na zijn eindexamen in 1988 stelde hij zich onder de hoede van de Italiaanse coach Ettore Campogagliani en de Nederlandse pedagoge Margreet Honig.
Henk Poort zong bij diverse operahuizen in Europa en bouwde een breed repertoire op. Dat begon met engagements in Ulm en Krefeld waar hij zijn eerste Verdi-rollen zong: Macbeth, Rigoletto, Nabucco en Germont (Traviata). Maar ook Escamillo (‘Carmen’), André Thorel (Massenets ‘Thérèse’) en de titelrollen in ‘Eugen Onegin’ en ‘Guillaume Tell’. 
Als gast werd Henk Poort vervolgens geëngageerd door onder meer De Nederlandse Opera, de Deutsche Oper am Rhein, het Hessische Staatstheater in Wiesbaden, de Nationale Reisopera, de VARA (Opera-matinee in het Amsterdamse Concertgebouw) en de Opera van Bern. 
‘Die Meistersinger von Nürnberg’, Sharpless in ‘Madame Butterfly’, Luna in ‘Il Trovatore’, Renato in ‘Un Ballo in Maschera’ en Gérard in ‘Andrea Chenier’ voegde hij daar aan zijn repertoire toe.
In de sector Oratorium en Vocaal-Symphonisch ziet men Henk Poorts naam regelmatig geafficheerd in het Requiem van Brahms en Fauré, ‘Die Schöpfung van Haydn’ en de ‘Carmina Burana’ van Orff.
Als Jean Valjean in ‘Les Misérables’ en in de titelrol in ‘The Phantom of the Opera’ kreeg Henk Poort grote bekendheid bij een breed publiek. Na zijn vertolking van de melkboer Tevje in ‘Anatevka’ had hij gevolg kunnen geven aan talrijke uitnodigingen van regisseurs als Harold Prince en producenten als Cameron Mackintosch voor hoofdrollen in musicals in diverse Europese hoofdsteden. De bariton wilde echter zijn rollen in musicals blijven afwisselen met opera-rollen en de samenwerking voortzetten met dirigenten als Edo de Waart, Lawrence Renes, Yakov Kreitzberg, Gabriele Bellini, Miguel-Angel Gomez Martinez en Alexander Rahbari.
Henk Poort wordt regelmatig als acteur gevraagd. Zo speelde hij in diverse televisieseries (o.a. ‘Russen’) en de speelfilm ‘Nachtrit’ (2006) en Kicks(2006).

www.henkpoort.nl

IVC luistert naar (Let op: u heeft een Spotify account nodig om de muziek te kunnen beluisteren)