52ste Internationaal Vocalisten Concours - Opera | Oratorium
8 t/m 15 september 2018

Concours

Hannah Bradbury. Finale 49ste IVC 2012

Juryleden

De jury van het Concours is samengesteld uit een combinatie van beroemde zangers en vertegenwoordigers uit de opera- en concertwereld.

Jury Opera | Oratorium Concours 2018

  • Dame Kiri Te Kanawa sopraan | juryvoorzitter
  • Dunja Vejzović mezzosopraan
  • Andrew Watts countertenor
  • Zizheng Yu tenor | decaan Ningbo Universiteit China
  • Robert Holl bas-bariton | componist
  • Joel Ethan Fried artistiek directeur Koninklijk Concertgebouworkest
  • Eline de Kat artistiek coördinator Opéra de Monte-Carlo
  • Jesús Iglesias Noriega hoofd artistieke zaken De Nationale Opera
  • Nicholas Payne directeur Opera Europa
  • Evamaria Wieser artistiek directeur Salzburger Festspiele | casting Lyric Opera Chicago

BIOGRAFIEËN

Dame Kiri Te Kanawa - Sopraan

Dame Kiri Te KanawaDame Kiri Te Kanawa verwerft internationale roem na haar sensationele debuut als de Gravin in Mozarts Le Nozze di Figaro in het Royal Opera House Covent Garden in Londen in 1971. Vanaf dat moment groeit zij in korte tijd uit tot de top van de internationale opera en ontwikkelt zich tot een van de meest beroemde sopranen van de wereld. Kiri Te Kanawa is geboren in Nieuw-Zeeland en stamt af van de Maori aristocratie.  Als twintigjarige heeft ze reeds alle grote prijzen gewonnen tijdens de zangwedstrijden in de South Pacific en reeds verscheidene plaatopnamen op haar naam staan. In 1965 wint ze een beurs om in Londen te gaan studeren.  Haar verhuizing naar Londen en studie aan het London Opera Center zijn het gevolg. Na haar overweldigende debuut in Covent Garden in 1971 openen de deuren van de grote operahuizen overal ter wereld zich, waaronder de Metropolitan, de Opera in Parijs, het  Sydney Opera House, de Staatsopera in Wenen en  La Scala in Milaan Zij treedt op met  ’s werelds meest vooraanstaande orkesten  en dirigenten als Claudio Abbado, Sir Colin Davis, James, Levine, Zubin Mehta, Seji Ozawa en Sir Georg Solti. Haar lyrische sopraanstem is veelvuldig te horen in uiteenlopende hoofdrollen in opera’s , alsmede in Lied repertoire en eigentijdse muziek. Ze werd wereldberoemd in Richard Strauss' titelrol in Arabella, de Marschallin en de Countess in Capriccio, Mozarts Fiordiligi, Donna Elvira, Pamina en de Countess Almaviva; Verdi's Violetta, Amelia Boccanegra, Desdemona; Puccini's Tosca, Mimi en Manon Lescaut; Johann Strauss' Rosalinde, and Tchaikovsky's Tatiana, alsmede Bizets Micaëla en Carmen, Gounods Marguerite and Barbers Vanessa. Dame Kiri Te Kanawa is veelvuldig te horen op cd-opnamen die haar zeer gevarieerde repertoire weergeven alsmede te zien en horen op filmopnamen van meerdere opera’s. Zij ontvangt in 1982 de titel ‘Dame Commander of the British Empire’. Daarnaast zijn haar meerdere eredoctoraten toegekend en vielen vele eervolle benoemingen haar ten deel. Dame Kiri Te Kanawa heeft de Kiri Te Kanawa Foundation opgericht om haar kennis en kunde door te geven aan de nieuwe generatie operazangers.  Momenteel is Dame Kiri Te Kanawa in samenwerking met de BBC actief betrokken bij The Kiri Prize voor het ontdekken en ontwikkelen van jong opera talent door middel van audities, masterclasses en televisie uitzendingen in Engeland.
Dame Kiri Te Kanawa maakte deel uit van de internationale jury tijdens het 50ste IVC in 2014.
www.damekiritekanawa.com


Dunja Vejzović
- Mezzosopraan

Masterclass Dunja Vejzovic

De Kroatische mezzosopraan Dunja Vejzović begint haar carrière aan het Nationaal Theater van Zagreb. Van 1971 tot 1976 is ze verbonden aan het Staatstheater van Nürnberg en tot 1980 aan de Oper Frankfurt, waar ze meerdere hoofdrollen vertolkt waaronder Venus in Wagner's Tannhäuser. Bij de Bayreuther Festspiele zingt ze de rol van Kundry in Parsifal gedurende drie seizoenen en bij de Metropolitan Opera debuteert ze als Venus o.l.v. James Levine.
Herbert von Karajan brengt haar naar de Salzburger Festspiele, waar ze de rol van Kundry vertolkt in het seizoen 1980-1981 en Ortrud in Lohengrin in 1984. In 1982 maakte ze haar debuut aan de Scala van Milaan, waarna ze in daaropvolgende jaren in de grote opera theaters in Europa en Amerika deze rollen zingt alsmede Senta in Der fliegende Holländer en Brünnhilde in Die Walküre.
Dunja Vejzović zingt onder leiding van dirigenten als Georges Prêtes, Lorin Maazel, Carlos Kleiber, Riccardo Muti, Christoph Eschenbach, Zubin Metha, Giannandrea Gavazzini, Nello Santi, Eugen Jochum en Armin Jordan. Tot haar brede repertoire behoren tevens rollen als Eboli in Don Carlo, Lady Macbeth in Macbeth, Abigaille in Nabucco, Adalgisa in Norma. In 2004 neemt ze afscheid van het podium in Zagreb als Charlotte in Werther. 
Dunja Vejzović won tweemaal de Prix Fondation Fanny Heldy voor haar vertolkingen van Kundry en Ortrud. Sinds 2009 is ze docent aan de Hochschule für Musik in Stuttgart. Ze is door de Duitse regering onderscheiden met het Bundesverdienstkreuz. Dunja Vejzović maakte deel uit van de internationale jury tijdens het IVC in 2010 en was master tijdens de IVC Wagner Academie in 2013.

Andrew Watts - Countertenor

Andrew -Watts -1-Cred -Sarah -Hickson

Na zijn studie aan de Royal Academy of Music in Londen voeren opera engagementen de counter tenor Andrew Watts naast optreden in de Royal Opera House Covent Garden in London, de English National Opera, de Gyndebourne, Aldeburgh en Almeida Festivals als ook the BBC Proms naar de grote operahuizen in Europa, maar ook naar Australië, Amerika, Mexico en Canada. Zijn repertoire omvat rollen als Orphée (Orphée et Eurydice), Arsamene (Serse), Athamas (Semele), Andronico (Tamerlano), Ottone (Agrippina), de titelrollen in Orlando en Vincis Artaserse, Zauberin en Zweite Hexe (Dido and Aeneas), Grace in Blows Venus and Adonis, Nero und Nutrice (L’incoronazione di Poppea), Oberon (A Midsummer Night’s Dream), Orlofsky (Die Fledermaus), Edgar (Lear), Fürst Gogo (Le Grand Macabre), als ook rollen in Henzes L’Upupa, Adams’ The Death of Klinghoffer, Birtwistles Gawain en Gerald Barrys The Triumph of Beauty and Deceit. Hij zong de eerste uitvoeringen van talrijke Muziektheaterwerken van componisten als Birtwistle, Olga Neuwirth, Unsuk Chin, Emmanuel Nunes, Liza Lim, Ian McQueen, Adriano Guarnieri, Dmitri Smirnow, Raymond Yiu, Michael Finnissy, Judith Weir und Torsten Rasch.
Op het concertpodium voert Andrew Watts werken uit van de Barok tot hedendaagse muziek. Hij werkt met internationale gerenommeerde orkesten en ensembles in de wereld. Andrew Watts was in Nederland recent te horen in DNO producties A Dog’s Heart (Alexander Raskatov) en in de rol van Baba the Turk, in The Rakes Progress (Igor Stravinsky).

Zizheng Yu - Tenor | decaan Ningbo University - College of Arts, China

Zizheng YuProf. Zizheng Yu is in 1979 afgestudeerd aan de Nanjing Normal University en vervolgens aan het Conservatorium van Shanghai. In 1987 behaalt hij zijn Master in Opera aan de Universiteit van Tokio. Zizheng Yu begint zijn carrière als tenor in het Verre Oosten en is in 1989 de jongste zangprofessor in China. Zizheng Yu won diverse internationale zangwedstrijden en gaf soloconcerten over de hele wereld. In Japan vertolkte hij rollen in o.a. de opera’s Tosca en La Traviata. Hij was jurylid van the Shizuoka International Opera Competition en the Osaka International Music Competition in Japan. Zizheng Yu is auteur van diverse boeken waaronder Singing Words, Opera River en The Theory of Teaching Vocal Music waarvan vele herdrukken verschenen. Daarnaast schreef hij diverse studies over zangeducatie. Momenteel is Zizheng Yu decaan van de muziekafdeling aan de Universiteit van Ningbo, executive Chairman van de China Association of Vocal Music en Senior Professor aan de Nanjing Normal University. Hij is eveneens lid van de Chinese Music Association en hoofd van Jiangsu Vocal Society.


Robert Holl - Bas-bariton | Componist

Robert _Holl _106_copyright _Benjamin _EalovegaRobert Holl is geboren in Rotterdam, waar hij studeert met Jan Veth en David Hollestelle. In 1971 wint hij de Eerste Prijs tijdens het Internationaal Vocalisten Concours in 's-Hertogenbosch. Hierna volgt hij lessen bij Hans Hotter in München. In 1972 wint hij de Eerste Prijs tijdens de "International Music Competition of the German Broadcasting Association” (ARD) in München, hetgeen TV en radio, alsmede orkest optredens tot gevolg heeft. Tussen 1973 en 1975 is hij lid van de Bayerische Staatsoper Munich.
Na vele jaren als veelgevraagd liedzanger vele recitals gezongen te hebben, richt Robert Holl zich in de tachtiger jaren tevens op het opera repertoire. In de grote operahuizen in Europa als de Staatopera in Wenen, de Opera van Zürich, Keulen,Brussel en Berlijn, zingt hij ontelbare rollen in opera's van Mozart tot Wagner onder leiding van dirigenten als Claudio Abbado, Nikolaus Harnoncourt, Franz Welser-Möst en Daniël Barenboim. Ook als concertzanger ontwikkelt zijn carrière zeer succesvol en met zijn gevarieerd repertoire treedt Robert Holl op met beroemde dirigenten en orkesten in de grote concertzalen in Europa, Amerika, Israël, Rusland en Japan. Robert Holl is een van de meest vooraanstaande liedzangers van deze tijd, met name in Duitstalig (in het bijzonder Schubert) en Russisch repertoire. Hij is artistiek leider van de Schubertiade in Oostenrijk en Nederland en tevens artistiek adviseur van de "Poetry and Music" series in the Brahmssaal van het Vienna Musikverein. In 1990 ontvangt Robert Holl de prestigieuze titel in Oostenrijk van "Kammersänger". In 1997 wordt hij tot "Honourable Member" van het "Gesellschaft der Musikfreunde in Wien" alsmede van het Festival "Carinthischer Sommer" benoemd. Sinds 1998 is hij äls "Professor for Lied and Oratory" verbonden aan de "Universität für Musik und darstellende Kunst" in Wenen. In 2005 ontvangt hij het "Österreichisches Ehrenkreuz für Wissenschaft und Kunst I. Klasse". In 2007 wordt hij in Nederland koninklijk onderscheiden en ontvangt hij de hoge onderscheiding „Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw” in zijn geboorteplaats Rotterdam. 

Joel Ethan Fried - artistiek directeur Koninklijk Concertgebouworkest

Joel Ethan FriedSinds 1999 is Joel Ethan Fried verantwoordelijk voor de programmering van het Koninklijk Concertgebouworkest, aanvankelijk als Adjunct-directeur artistieke zaken, tegenwoordig als Artistiek directeur.  Hij werd geboren in Berkeley, Californië (USA). Hij behaalde zijn bachelor- en masterdiploma´s piano en zijn doctoraat opera aan de University of Southern California School of Music. Hij won prijzen bij dirigentenconcoursen in Wenen en Oakland, California. Zijn carrière begon als assistent-dirigent bij de New York City Opera, waarna hij een honderdtal opera-uitvoeringen en concerten dirigeerde in Europa en de Verenigde Staten.

Fried initieerde en ontwikkelde diverse thematische projecten van het KCO over Sjostakovitsj, Messiaen, ʻBach meets Brahmsʼ en Bernstein. Hij was ook verantwoordelijk voor de casting van de vocale producties van het KCO, waaronder de veelgeprezen concertante uitvoeringen van Wagners Lohengrin in december 2015.
Naast de blijvende toewijding van het orkest aan het standaardrepertoire uit de negentiende en vroege twintigste eeuw met speciale aandacht voor de muziek van Bruckner en Mahler, heeft Fried de unieke serie met hedendaagse werken ontwikkeld en verder uitgebouwd. Onder zijn beleid heeft het KCO meer dan vijftig werken in opdracht laten schrijven door diverse componisten, waaronder multimediale composities en werken in ruimtelijke opstelling, een primeur in de geschiedenis van het orkest.

Om nieuw publiek te bereiken en de band met het bestaande publiek te versterken, nam Fried het initiatief tot de 'RCO Club Night', de succesvolle 'Essentials'-serie, de 'RCO Artist in Residence', de 'Meet the Artists'-eents na concerten en breidde hij de concertinleidingen van het KCO uit.  Voor zijn programmering werd hij onderscheiden met prijzen in zowel de Verenigde Staten als in Europa.

Eline de Kat - Artistiek Coördinator Opéra de Monte-Carlo

Eline De KatEline de Kat studeerde Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht, en volgde tegelijkertijd piano- en zanglessen. Zij begon haar carrière in de muziekbrache bij het agentschap Stage Door Opera Management in Modena, waar zij vele jonge Italiaanse zangers hielp bij het arrangeren van hun debuut buiten Italië. Daarna werkte Eline de Kat achtereenvolgens voor Allied Artists in Londen, IMG Artists in New York en Prima Artists Management in Bologna.
Sinds 2001 is zij Déléguée Artistique (artistic coördidator) bij de Opèra de Monte-Carlo en verantwoordelijk voor de casting van zangers. 


Jesús Iglesias Noriega - Hoofd artistieke zaken De Nationale Opera


Jesus Iglesias NoriegaDe Spanjaard Jesús Iglesias Noriega studeerde aan de universiteit van Oviedo en Madrid. Hij begon zijn carrière in 1995 bij het Teatro Colón in Buenos Aires als assistent van de artistiek directeur, waarna hij tot 1997 werkzaam was op de communicatie-afdeling. In 1997 werd hij benoemd tot assistent van de artistiek directeur van het Teatro Real in Madrid. Sinds januari 2002 was Jesús Iglesias Noriega bij het Teatro Real werkzaam als hoofd Artistieke zaken. Iglesias Noriega was jurylid tijdens belangrijke internationale zangconcoursen zoals Iris Adami Corradetti (Padova), de Elardo International Opera Competition (Brugge) en de International Singing Contest ‘Francisco Viñas’ (Barcelona). In mei 2012 is hij benoemd tot hoofd Artistieke zaken van De Nationale Opera.

Nicholas Payne - Directeur Opera Europa

Nicholas PayneNicolas Payne is sinds 1968 werkzaam op operagebied. Hij begint bij Royal Opera Convent Garden aan het eind van de David Webster/Georg Solti periode. Na een korte tijd bij de Arts council of Great Britain werkt hij gedurende een periode van 27 jaar bij vier Engelse operahuizen. Hij was financial controller bij de Welsh National Opera in Cardiff en werd vervolgens benoemd tot algemeen directeur van de in Leeds gevestigde Opera North. In de 90-er jaren keert hij terug naar Londen als directeur van Royal Opera Covent Garden. Vervolgens werd Payne benoemd tot algemeen directeur van de English National Opera in the Londen Coliseum. Sinds 2003 is Payne directeur van Opera Europe, dé beroepsvereniging voor Europese operahuizen en -festivals. Onder zijn leiding is het ledenbestand inmiddels gegroeid naar 170 leden uit 43 landen. Payne was jurylid bij diverse operaconcoursen zoals het Belvedere in Wenen, Neue Stimmen in Duitsland, Competizione dell’ Opera in Dresden en Moskou en hij was juryvoorzitter bij The Kathleen Ferrier Competition in Londen, AsLiCo’s competition in Como en the International Festival of Operatic Singers in Tirana, Albania. Sinds 2003 is Payne trustee van the Peter Moores Foundation.


Evamaria Wieser - directeur artistieke administratie Salzburger Festspiele | casting Lyric Opera Chicago

Evamaria WieserEvamaria Wieser groeit op in Wenen en begint met pianolessen als ze vier jaar oud is. Ze volgt onderwijs aan een middelbare school speciaal gericht op muziek, waarna ze zang studeert aan de Hochschule für Musik.  Gelijktijdig volgt ze een Italiaans interpretatie programma aan de Universiteit in Wenen en behaalt haar Master of Arts titel in 1976. Van 1976 tot 1980 werkt Evamaria Wieser voor het Starka/Ioan Holender Theater Agency in Wenen. Vanaf 1980 maakt zij deel uit van de artistieke directie van de Bavarian State Opera in München, waarna zij in 1988 terugkeert naar Wenen als Artist Manager bij de Holender/ÖIK Theater Agency. Van 1990 tot 2001 is ze Artistic Administrator bij het Salzburger Festival onder Gerard Mortier. In 2002 wordt Evamaria Wieser Director Artistic Administration van de nieuw opgerichte Ruhr Triennale in Duitsland, wederom met Gerard Mortier, waarna zij met Mortier van 2002 tot 2005 verbonden is aan de Nationale Opera in Parijs.  Sinds oktober 2001 is Evamarie Wieser tevens als consultant en hoofd Opera verbonden aan de Osterfestspiele in Salzburg onder artistieke leiding van Claudio Abbado (2002), Sir Simon Rattle (2003-2012) en Christian Thielemann (sinds 2013). Van 2004 tot 2011 keert Evamaria Wieser terug naar het Salzburg Festival als Director Artistic Administration onder Dr. Peter Ruzicka (2005-2006), Jürgen Flimm (2007-2010) en Markus Hinterhäuser (2011).  Sinds mei 2008 is ze eveneens verbonden als Casting Consultant aan de Lyric Opera Chicago en is ze verbonden geweest als Artistic Consultant aan de Opera in Rome van 2011-2013. In 2015 en 2016 keert zij terug naar de Salzburg Festspiele voor het YSP (Young Singers Project). Zij wordt in 2017 benoemd tot Director of Artistic Administration, i.s.m. Artistic Director Markus Hinterhäuser. In de afgelopen jaren maakt ze regelmatig deel uit van belangrijke zangcompetities en verleent ze haar medewerking als freelance casting director aan diverse projecten.

IVC luistert naar (Let op: u heeft een Spotify account nodig om de muziek te kunnen beluisteren)